In Zwanenburg-Halfweg wordt een enquête gehouden over Schiphol. De dorpsraad wil weten hoe de inwoners in het Schipholooverleg van de toeko

22 december 2019 om 23:39 Maatschappelijk Deel je nieuws

Zwanenburg-Halfweg is met twee banen de meest door Schiphol gehinderde woonkern. De dorpsraad Zwanenburg Halfweg wil van de dorpsgenoten weten hoe zij in het Schipholoverleg van de toekomst vertegenwoordigd wil worden. Dat is nodig omdat in 2020 nieuwe bewonersvertegenwoordigers in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) gekozen gaan worden. De inwoners wordt de keuze voorgelegd tussen het ‘actiemodel’ en het ‘overlegmodel’. Tussen Kerst en Oud en Nieuw worden huis aan huis enquêteformulieren bezorgd. De uitslag wordt verwacht op 15 januari.

Het denken over de luchtvaart is onder invloed van de klimaatdiscussie veranderd. Er is meer aandacht voor de gevolgen voor klimaat en milieu. Tegelijkertijd is Schiphol onveranderd van groot belang voor de regionale en landelijke economie en werkgelegenheid. In een enquête wordt de mening van de dorpsgenoten gevraagd over enkele actuele onderwerpen waaronder Lelystad en ‘banen in zee’. Centraal staat echter de vraag welk type vertegenwoordiging in het Schipholoverleg de bewoners willen. Een vertegenwoordiging volgens het ‘actiemodel ’ of het ‘overlegmodel’. Zodat voor het Schipholoverleg van de toekomst vertegenwoordigers met het juiste profiel geworven kunnen worden.

Het overleg in de Omgevingsraad Schiphol is de facto tot stilstand gekomen. Nu de grens aan de groei van Schiphol voor de periode t/m 2020 is bereikt verzocht de minister de ORS een advies uit te brengen voor de periode t/m 20320. De  raad bleek niet in staat dit advies uit te brengen omdat de partijen het niet eens konden worden. Na moeizame onderhandelingen lag er als ‘eindbod’ de groei van 500.000 tot 525.000 in 10 jaar. Net voldoende om de positie van Schipphol als knooppunt luchthaven niet in gevaar te brengen. De delegaties van de bestuurlijke regio (provincie, gemeenten)  en de bewoners wezen het voorstel af. De bestuurlijke regio heeft moeite met de beperkingen voor de woningbouw, de bewoners wilden alleen stilstand of krimp. De voorzitter van de raad, oud minister Hans Alders en de delegatieleider van de bewoners Kees van Ojik traden inmiddels terug. De laatste omdat hij voorzag de dat bewoners bij afwijzen (veel) slechter af zouden zijn en de rol van de bewoners in het overleg van de toekomst schade zou berokkenen.

Minister Van Nieuwenhoven reageerde rap. Bij ontbreken van een advies koos zij voor opschuiven van de huidige grens tot 540.000 vluchten. Weliswaar onder voorwaarden , maar volgens insiders zal Schiphol daar makkelijk aan kunnen voldoen. Zo kregen de bewonersvertegenwoordigers al snel het deksel op de neus. Ook vroeg de minister oud staatssecretaris Pieter van Geel om te adviseren hoe het verder moet met de vastgelopen ORS.

De enquêteformulieren worden in de periode 27 t/m 31 december, samen met de jaarlijkse “Vijfde Brug” huis aan huis bezorgd. Tot en met 13 januari kunnen ingevulde formulieren worden ingeleverd op de bij de enquête informatie aangegeven adressen.

Omdat de inwoners van Zwanenburg en Halfweg tot de door Schiphol ernstigst gehinderde bewoners behoren wordt in bestuurlijke kringen met belangstelling uitgekeken naar de uitslag.

 

Informatie:

E.J. (Eef) Haverkort  eef.haverkort@planet.nl  020 4974806 / 06 20443657

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie