Ruben en Isabelle in hun vertrouwde omgeving en werkplek in QuatreBeach.
Ruben en Isabelle in hun vertrouwde omgeving en werkplek in QuatreBeach. Ton Dijkstra / BDU

QuatreBeach wil een eerlijke kans in zoektocht naar nieuwe plek

28 november 2023 om 10:00 Achtergrond

BADHOEVEDORP Het is best een toer om met je auto bij QuatreBeach te komen, de Sloterweg is opengebroken. Parkeren kan bij achterbuurman Albert Heijn. Daar staat overigens bij aankomst een grote vrachtwagen te lossen of te laden. Dat is zo ongeveer in de achtertuin van het horecabedrijf dat Hartger Pen en zijn familie nog tot augustus 2024 ‘mogen’ runnen op het vrijgekomen stuk grond van de oude A9.  

Gezelligheid, gastvrijheid en lekker eten, dat is waarmee Hartger Pen samen met zijn vrouw Corina en kinderen Isabella en Ruben hun passie willen uitoefenen. Een familiebedrijf dat is geïnspireerd op de Mediterraanse keuken in combinatie met een moderne twist.

EMOTIE

“Heel gezellig is het helaas niet altijd geweest”, gooit Hartger Pen meteen op tafel als we zijn aangeschoven in zijn QuatreBeach. Aangeschoven is ook een vriend van de familie, hij helpt hen in de zoektocht naar een nieuwe bestemming. “De emotie krijgt bijna de overhand”, legt hij uit. “Ik ben voor de nuance in het verhaal.”

We krijgen zoveel positieve reacties, van de bewoners, maar ook van de directe buurtbewoners

De horecagelegenheid heeft zijn plek de afgelopen periode wel bewezen. Een buurtschap, een sociaal onderkomen waar vele Badhoevedorpers, jong en oud, regelmatig een bezoek brengen om even lekker te kletsen of wat te drinken of te eten. “We voelen ons hier thuis en dat is de reden waarom wij naarstig op zoek zijn gegaan naar een andere locatie om ons horecabedrijf voort te zetten in Badhoevedorp”, zegt Pen. “Want hier moeten we in augustus 2024 de deuren sluiten, wat wij overigens wisten toen wij aan dit avontuur begonnen”, vult zijn vrouw Corina aan. 

REACTIES

Ook nu is er veel bedrijvigheid in de ‘warme woonkamer van Badhoevedorp’, zoals de familie  hun bedrijf graag omschrijft. Op tafel wordt een map neergelegd die vol zit met correspondentie van de afgelopen periode. Brieven van de gemeente, de politie, advocaten en handhaving. “Ik wil eigenlijk niet meer terugkijken”, zegt Corina. “We krijgen zoveel positieve reacties, van de bewoners, maar ook van de directe buurtbewoners.” 

Deze laatste groep vraagt zich af waarom zij nooit zijn gehoord over de overlast die door één bewoner zo ervaren wordt. Ondanks dat zij meerdere positieve mails gestuurd hebben over QuatreBeach, kunnen zij zich niet vinden in de klachten van die bewuste bewoner. Als een keer de deur te hard wordt dichtgegooid, wordt er een klaagmail gestuurd naar een van de instanties. Inmiddels zijn dat er behoorlijk wat.

VOORSTEL

De familie Pen heeft onlangs bij de gemeente een eerste voorstel neergelegd voor een nieuwe locatie elders in Badhoevedorp. “Het was wethouder Nobel die ons het advies gaf om op zoek te gaan naar een andere plek”, zucht Hartger. “De gemeente kwam zelf met het Badkuipterrein aan de Rijstvogelstraat als tijdelijke plek voor het vestigen van horeca. Wij zijn zelf, samen met vrienden, ook op zoek gegaan en hebben een andere, betere locatie gevonden.”  

Maar volgens ons zijn de ambtenaren niet echt onbevangen, er wordt met twee maten gemeten en wij voelen tegenwerking

Ambtenaren lieten in het eerste gesprek al doorschemeren dat er op basis van het voorstel dat is ingediend van de zelf gevonden locatie, er geen vergunning zal worden afgegeven. “We hebben dus huiswerk meegekregen”, zegt Hartger. “Maar volgens ons zijn de ambtenaren niet echt onbevangen, er wordt met twee maten gemeten en wij voelen tegenwerking.” Corina en de huisvriend nemen het gesprek over, het wordt Hartger allemaal te veel en hij gaat buiten aan de slag voor het Sinterklaasfeest dat op stapel staat.

GELEERD

De ondernemers hebben van de afgelopen periode geleerd en gebruiken de kennis waar zij met QuatreBeach tegenaan zijn gelopen bij de realisatie van een nieuwe plek. “Denk aan hoe om te gaan met geluidoverlast als het gaat om wel of geen terras, parkeren, etcetera”, licht de huisvriend toe. “En heel belangrijk zal de buurtparticipatie worden.”

De familie wil graag investeren in een nieuwe locatie, dat begint met het uitvoeren van verschillende haalbaarheidsonderzoeken. “Die onderzoeken kosten echt een hoop geld”, aldus Corina. “Die kosten willen we zeker voor onze rekening nemen, maar dan moet onze gemeenteraad wel de regie nemen en ervoor zorgen dat alle gezichten binnen het gemeentehuis dezelfde kant op staan. Dat wij een eerlijke kans krijgen, want dat gevoel hebben wij nu niet.” 

WAAROM

Voor de horeca-ondernemers in hart en ziel lijkt er nog een lange weg te gaan. Als Isabella nog een kop koffie komt brengen en aanschuift blijft er nog een prangende vraag over: Waarom nog al deze moeite? “We willen alles geprobeerd hebben”, is Corina  resoluut. “Het voelt als ons kind, maar vooral het plezier wat we terugkrijgen van onze bezoekers geeft ons de moed om tot het gaatje te gaan.”

REACTIE GEMEENTE

“Wij zien de toegevoegde waarde voor Badhoevedorp van deze onderneming en juichen het dan ook toe dat ze zelf een nieuwe plek hebben gevonden”, laat een woordvoerder van de gemeente weten. “We hebben meerdere gesprekken gevoerd met de ondernemers en willen graag meedenken, maar het moet wel passen binnen de wet- en regelgeving. Wij zien op voorhand namelijk grote uitdagingen met betrekking tot geluid en parkeren, want de beoogde locatie ligt midden in een woonwijk. De initiatiefnemers zullen daarover goed in overleg met de omgeving moeten gaan en aan ons laten zien waarom geluid en parkeren geen problemen gaan opleveren.”

Door Ton Dijkstra

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie