Wie vandaag een afspraak voor een vaccinatie had, moest even geduld hebben.
Wie vandaag een afspraak voor een vaccinatie had, moest even geduld hebben. Ton Dijkstra

Lange rijen bij vaccinatielocatie Schiphol door storing ICT-systeem

4 februari 2021 om 19:03 Corona

SCHIPHOL Een storing in het ICT-systeem van GGD Kennemerland heeft er vandaag voor gezorgd dat er lange rijen stonden bij de vaccinatielocatie op Schiphol. De wachttijd was op sommige momenten meer dan een uur. 

Een storing bij een belangrijk internetknooppunt zorgde er vanmorgen voor dat er connectieproblemen met het systeem van de GGD waren. Van 11.00 tot 11.45 uur kon er helemaal geen verbinding met het systeem gemaakt worden en ook daarna bleef een gedeeltelijke storing spelen. Volgens een woordvoerder van GGD Kennemerland kon het registratieproces door de storing niet worden afgerond, waardoor cliënten op de ouderwetse manier moesten worden geregistreerd: met pen en papier. "Hoewel er is bijgestuurd en extra personeel is ingezet, kon de opgelopen achterstand niet worden weggewerkt. Mensen die inmiddels waren aangekomen hebben we gevraagd of zij in de auto wilden blijven wachten of een nieuwe afspraak wilden maken. Ook mensen die later op de dag aankwamen hebben we moeten vragen om zich opnieuw in te laten plannen om alsnog gevaccineerd te worden . De vaccinatielocatie blijft vandaag langer open om deze groep alsnog te vaccineren".  

Volgens een aanwezige was het chaos bij de priklocatie. "Drama hier. We staan nog wel een paar uur in de rij. Mensen moesten in hun auto wachten maar er was geen controle, dus mensen gaan gewoon in de rij staan. De verkeersregelaar hier zegt ook: ik geef het op. Chaos".  Veel ouderen moesten lang wachten en in de tent was het druk. "Al die kwetsbare mensen stonden gewoon met 200 man in een tent, allemaal hutjemutje", bericht NH Nieuws.

Volgens een medewerker werden sommige ouderen onwel door het lange staan. "Na een uur werden er plastic stoeltjes uitgedeeld aan mensen die slecht ter been waren, maar die moesten ze wel zelf verplaatsen als ze verder konden. Het personeel was vriendelijk, maar dit kon echt niet."

GGD Kennemerland zegt de chaos vandaag te betreuren en verzekert dat er alles aan wordt gedaan om gedupeerden zo snel mogelijk tegemoet te komen. Ook worden er extra stappen genomen om incidenten zoals deze in het vervolg te kunnen ondervangen. Het verplaatsen van de afspraken heeft geen gevolgen voor de beschikbare vaccins.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie