De kernvraag in de Schipholdiscussie is: moet de luchthaven groeien, gelijkblijven of krimpen?
De kernvraag in de Schipholdiscussie is: moet de luchthaven groeien, gelijkblijven of krimpen? René de Leeuw

'Waarom vliegveld met waterhoofd?'

29 december 2018 om 07:49 lokaal

SCHIPHOL Wekenlang lang kon iedereen aan de Omgevingsraad Schiphol (ORS) online zijn visie geven op de toekomst van Schiphol. Dat leverde 4.600 reacties op. Volgens ORS-voorzitter Hans Alders is dat een record voor belangrijke vraagstukken in Nederland. Wat denken en vinden al die mensen zoal? Een beknopte bloemlezing.

Kernvraag van het Schipholdebat is: groeien, gelijk blijven of krimpen? "Voor het welzijn en welbevinden van Nederland (en het in stand houden van sociale zekerheid) is een sterke hub-luchthaven noodzakelijk. We moeten ons niet richten op kortetermijnbelangen van vakantieverkeer of een relatief kleine groep die last heeft van de luchtvaart."

"Waarom moeten wij in Nederland zo nodig een vliegveld met een waterhoofd hebben? Waarom onszelf eindeloos sufvliegen en ons land tot de grootste overstapplaats wereldwijd maken voor reizigers die op directe lijnen veel sneller op hun bestemming aankomen?" "Schiphol is een motor van onze economie. Van mij mogen klachten en klagers wel eens minder aandacht krijgen."

"Voor Aalsmeer is de grens bereikt. Anderen hebben last van één baan. Aalsmeer-dorp van vier: de Kaagbaan, de Zwanenburgbaan bij gebruik naar/van het zuiden, de Aalsmeerbaan en de oude baan voor zakenvluchten. De balans is zoek." "Vergeleken met 30 jaar geleden hoor en zie ik veel minder vliegtuigen terwijl het aantal vliegbewegingen flink gegroeid is! Geluidsarme vliegtuigen en hogere aanvliegroutes zijn hier verantwoordelijk voor." "De aanleg van de Polderbaan bracht bij ons verbetering, maar inmiddels lijkt het wel weer net zo druk als voorheen." Iemand vindt het doorgeven van klachten te ingewikkeld: "Ik ga toch niet de hele tijd achter de computer zitten als er weer een vliegtuig oorverdovend is overgevlogen? Op sommige dagen zou je daar een dagtaak aan hebben." "Wie zeurt over geluidsoverlast heeft zich niet goed voorbereid toen hij/zij een huis kocht. Het geluid van Schiphol is er al jaren en daar heb je dan zelf voor gekozen." "Laat woningen rond Schiphol bewonen door mensen die werken op Schiphol en daardoor begrijpen dat het nodig is."

METEN Geluid meten? "Niet doen, een kleine groep is maar tegen Schiphol, maar gaat ook zelf per vliegtuig met vakantie." "Bij een zieke worden ook geen theoretische temperaturen berekend om te zien of hij koorts heeft." "Metingen overbodig. Als kleine kinderen regelmatig hun vingers in de oren houden weet je genoeg." "Niet teveel over publiceren. Anders krijgen mensen meer last van het geluid." "Neem de situatie rond Lelystad. Tevoren melden dat er gevlogen wordt. Had niets verteld en weinig mensen zouden hinder hebben gehad."

NACHTVLUCHTEN "'t Lijkt me voor de economie ook het beste dat mensen uitgerust op hun werk komen." "Ik kwam laatst thuis van vakantie. Kom ik midden in de nacht (half vier) aan. Slaat nergens op. Waarom kan ik niet gewoon overdag vliegen?" "Volgens de Grondwet heeft ieder recht een ongestoorde nachtrust. Nachtvluchten zijn te beschouwen als 'folteren'of 'martelen' daar de omwonenden constant uit hun slaap worden gehouden." "Laat Mark Rutte zelf komen luisteren." "Je staat toch ook niet toe dat een lawaaierige fabriek dag en nacht in een woonwijk herrie maakt?" "Waanzin dat rozen en Egyptische boontjes worden ingevlogen!" "Online aankopen uit het buitenland moeten aan banden gelegd. Een commissie van wijze vrouwen en mannen moet zich buigen over welke zaken essentieel zijn die nog wel 's nachts mogen worden vervoerd."

TOEKOMST "Schiphol is vanaf het begin een planningsfout geweest." "Als Schiphol krimpt, dan neemt ook de groei van woningen enigszins af." "Plan Lelystad lijkt me prima. Heel Nederland wil wel de lusten van het vliegen, maar de lasten zijn alleen voor de directe omgeving van Schiphol. Overlast moet worden verspreid." "Vliegtuigen worden stiller en schoner, het lost zich vanzelf op." "Schiphol was iets om trots op te zijn, maar de balans is de laatste tien jaar zoek." "Tweede Kaagbaan aanleggen. En de consequenties ervan accepteren, inclusief sloop woningen, en/of geluidsisolatie." "Geen extra ruimte voor intercontinentaal vliegverkeer. Wij wonen in een stadstaat. De wegen zitten bomvol, evenals het luchtruim, er moet gestopt worden met die domme reflex van meer, meer, meer." "De enige mogelijkheid voor meer intercontinentaal vliegverkeer is een luchthaven in zee." "U moet niet ontmoedigen, u dient alternatieven te ondersteunen. Belt u eens met Elon Musk of Richard Branson."

UITSTOOT "Op de ring van Amsterdam mag je slechts 80 km vanwege de uitstoot. Dit is hetzelfde Amsterdam dat aandelen heeft in Schiphol." "Vliegverkeer is maar voor een klein deel verantwoordelijk voor de uitstoot, zet de zaken beter in perspectief zonder de lobby van de milieupartijen." "We moeten met alles het lieverdje van de klas zijn. Mensen vliegen toch wel, maar dan via Duitsland of België." "Het is niet voor niets, dat Schiphol de focus op geluidhinder legt. Daar is technisch wat aan te doen. Tegen uitstoot van CO2 en ultrafijnstof kan geen bescherming worden geboden."

"Schiphol is nooit een strobreed in de weg gelegd. Ook nu weer vragenlijsten en huiskamergesprekken, maar de uitkomst staat al vast. Schiphol zal door mogen groeien."

Zie ook: omgevingsraadschiphol.nl.

Greenpeace voerde actie op de recente ORS-Luchtvaartdag over de toekomst van Schiphol.
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie