Afbeelding
Ton Dijkstra / BDU

‘Als Venneper voel ik de pijn’

31 maart 2024 om 11:19 Mensen

NIEUW-VENNEP Als voorzitter van de OVHZ zet Ben Perdaan zich in voor zijn dorp Nieuw-Vennep. Er zijn dan ook wel een aantal zaken die aandacht vragen. Het verkeersstructuurplan, de bouwput in het centrum en toekomstige nieuwbouw. De ondernemer vindt dat het veelal te lang duurt voordat er beslissingen worden genomen. “Als Venneper voel ik de pijn.”

Wat is de stand van zaken rondom het verkeersstructuurplan?

“Er zijn 20 knelpunten benoemd en een aantal daarvan krijgt prioriteit. Er zit dus beweging in, maar het blijft lastig. Recent zijn er deskundigen ingevlogen die een kijkje hebben genomen in het dorp. Zij hebben metingen gedaan en gekeken naar onder andere de doorstromingen in het dorp. De hoop is wel dat er nu meer geluisterd gaat worden naar ervaringsdeskundigen.”

Wie zijn die ervaringsdeskundigen?

“Dat lijkt me nogal duidelijk, dat zijn de bewoners en de ondernemers. Want er is wel degelijk een verschil tussen een ervaringsdeskundige en een ingevlogen verkeersdeskundige. Natuurlijk heeft deze de technische kennis, maar wij, de dorpelingen, hebben de ervaring als het gaat om ons dorp. Ik heb het gevoel dat daar nu wel beweging in zit en dat we serieus genomen worden. We begrijpen dat de voorstellen die wij als OVHZ, de Dorpsraad Nieuw-Vennep en BiZ Nieuw-Vennep hebben gedaan, denk aan de rotondes in plaats van stoplichten op de dreven, meer geld kosten. Deze kosten moet de gemeente maar ergens anders vandaan halen. Eerlijk gezegd denk ik dat het nog even gaat duren voordat er een definitief plan op tafel ligt.”  

Hoe kijk je naar de combinatie wonen en werken in de toekomstige woonwijken?

“Iedereen begrijpt dat er woningen gebouwd moeten worden. Het is echter niet realistisch om te denken dat niet iedereen een auto voor de deur wilt hebben. Daar wordt in de nieuwbouwplannen en de transitie van het Pioniers-Bolsterrein aan voorbijgegaan. Dit terrein verandert de komende jaren van een bedrijventerrein in een gemengd woon-werkgebied. Dus de ontsluiting van deze toekomstige woonwijk dient meegenomen te worden in het verkeersstructuurplan. Het moet wel aantrekkelijk worden om straks te wonen en om er te komen.”

Wat denk je als je door het centrum van Nieuw-Vennep loopt?

“Dat iemand de regie moet pakken, dat zou de gemeente moeten zijn. Dat we ons boerenverstand gaan gebruiken. Volgens mij zijn er regels om processen mogelijk te maken, niet om ze tegen te werken. Kijk naar de komst van het Marktgebouw. Dat wordt kleiner omdat de gemeente er met de buurman niet is uitgekomen. Wees eens creatief. Hier lopen we met de kop tegen de muur en nemen vervolgens een langere aanloop met hetzelfde resultaat. In Hoofddorp hebben ze een soortgelijk probleem uiteindelijk wel opgelost.”

Wat zou de oplossing kunnen zijn?

“Als voorzitter van OVHZ ben ik er voor de ondernemers. Ik heb zelf geen belang, maar voel als Venneper wel de pijn. Er zijn genoeg plannen, nu de uitvoering nog. Het aanbod van winkels zal moeten groeien, want het dorp groeit ook qua inwoners. Een centrum onderscheidt zich als er lokaaltjes zijn gevestigd, maar die komen alleen als de boel op orde is. Het is heel simpel, Hoofddorp heeft een stadse functie, Nieuw-Vennep is en blijft een dorp.”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie