Afbeelding
pr

Auteur Matthijs Bobeldijk: Goed doen én geld verdienen gaan wél samen

Overig

HOOFDDORP In de 3D Makers Zone in Haarlem vond vorige week de lancering plaats van het nieuwe, anders-dan-anders managementboek: Impact. Zet vanuit de Purpose Case de wereld naar je hart van de Hoofddorpse auteur Matthijs Bobeldijk.

Tijdens zijn werk als adviseur verwonderde Matthijs zich: waarom zetten we het verdienen van geld altijd voorop? Zelfs in de zorg, het onderwijs en het sociale domein waarbij het eigenlijk draait om het helpen van mensen in plaats van het verdienen van geld? Ook bij duurzame initiatieven gaan we eerst een rekensom maken om te kijken of de businesscase klopt. Maar hoe gaan we dat straks aan onze kinderen en kleinkinderen uitleggen als onze planeet voor hen onleefbaar is geworden?

Om uit deze spagaat weg te blijven introduceert Matthijs in het boek een nieuw model, de Purpose Case. Het model is afgelopen jaren door diverse bedrijven, sociaal ondernemers en andere IMPACT-makers gebruikt om impact te maken én geld te verdienen. In het visuele boek komen de elf puzzelstukken van de Purpose Case tot leven door de praktische voorbeelden, tekeningen en reflectievragen.

Één van deze voorbeelden is een Haarlemmermeers voorbeeld: de sociaal ondernemer Gertjan de Jong uit Nieuw-Vennep vertelt in het boek zijn verhaal over hoe olifantsgras gebruikt kan worden om Haarlemmermeer duurzamer te maken. Zijn idee is om wegwerpplastic te vervangen door biologisch afbreekbare producten van olifantsgras. Maar, hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat geld verdienen en verduurzamen niet met elkaar concurreren?

Het boek IMPACT is verkrijgbaar bij Boekhandel Stevens in Hoofddorp, Bruna in Nieuw-Vennep en op www.managementboek.nl

advertentie
advertentie