Esmeralda: 'Soms was ik voor acht mensen tegelijk bezig. Iedereen zocht vooral naar de nummers 176 en 359.'
Esmeralda: 'Soms was ik voor acht mensen tegelijk bezig. Iedereen zocht vooral naar de nummers 176 en 359.' Eigen foto

Historisch besef en verzamelwoede door Jumbo’s ‘Van Waterwolf tot Landleeuw’

3 februari 2021 om 13:13 Overig

HOOFDDORP “Ik ben eigenlijk blij dat de Jumbo-actie afgelopen is”, lacht Esmeralda Stokman. Zij was een van de meest actieve verzamelaars van de plaatjesactie ‘Van Waterwolf tot Landleeuw’. Esmeralda hielp zeker vijftien mensen aan een vol album met 383 afbeeldingen en had daar wekenlang een dagtaak aan.

Jumbo Hoofddorp begon zaterdag 31 oktober met de actie waarbij klanten tegen besteding van 10 euro een zilverkleurig zakje plaatjes kregen, bestemd voor het eigen geschiedenisboek van Haarlemmermeer. Liefst 66 pagina’s vertellen in woord en beeld de historie van de in 1852 ontstane polder. Initiator van de spaaractie is eigenaar Jack Hofman. Hij toont hiermee een stuk historisch besef, maar wilde ook gewoon iets leuks doen voor de klanten van de filialen in winkelcentrum Skagerhof en die aan de Marktlaan.

Hij triggerde duizenden Hoofddorpers, onder andere de 44-jarige Esmeralda. “Ik zag het boek bij mijn zus liggen en was direct nieuwsgierig. Voor mijn PABO-opleiding heb ik ooit een werkstuk gemaakt over de drooglegging van Haarlemmermeer en later als leerkracht gaf ik graag geschiedenisles. Mijn interesse was er dus al. ‘Ach’, zei mijn zus, ‘neem maar mee. Ik krijg dat album toch nooit gevuld.’ Toen ik later van iemand een hele stapel kaartjes ontving, kwam ik goed op gang. Dat boek moest vol!”

In totaal heb ik minimaal voor vijftien volle boeken gezorgd  

Esmeralda liet er geen gras over groeien. “Ik heb op Facebook gezocht naar andere verzamelaars en kreeg plaatjes van vrienden en familie. Hoe meer plaatjes ik kreeg, hoe meer er te ruilen viel. Dat dat deed ik dan ook de hele dag door. Binnen een maand was mijn album vol, maar had ik een hele stapel over. Die ben ik in Hoofddorp gaan brengen naar mensen die ze goed konden gebruiken. Op een gegeven moment werd ik interactief tussen verschillende verzamelaars die lijsten bijhielden welke zij nog zochten, ook zelfs voor anderen in hun wijk. Niet iedereen beschikt over facebook of heeft de energie om aan de gang te blijven. Soms was ik voor acht mensen tegelijk bezig. Iedereen zocht vooral naar de nummers 176 en 359. Ook 177 en 178 waren schaars weet ik nog. Als ik niet thuis was, konden verzamelaars op afspraak in boterhamzakjes verpakte plaatjes onder mijn plantenbak vinden.”

“Ik leerde veel mensen kennen. Vooral 55-plussers waren enthousiast, zowel mannen als vrouwen. Toch hielp ik soms ook wat jongere mensen, zoals twee meiden van 21 en 28 jaar, en zelfs een 17-jarige jongen. In totaal heb ik minimaal voor vijftien volle boeken gezorgd. Maar op een gegeven moment was ik er wel klaar mee om steeds voor anderen aan de gang te zijn.”

Er begon een tijd van genieten. “Ik blader mijn album zo af en toe door,” zegt de Hoofddorpse die momenteel een opleiding bij Kinky Kappers doet en actief is in de Heimanshof. “Het mooiste plaatje van allemaal vind ik de verkeerssituatie waar nu de fontein staat. Of het b-weggetje langs de Kruisweg, dat is leuk om te zien. Ook het oude busstation oogt mooi in het boek.”

Ik had deze respons niet verwacht

Jack Hofman kan genieten van deze verhalen. “De actie was een ongeëvenaard succes, met dank overigens aan het Haarlemmermeermuseum De Cruquius. Ik had deze respons niet verwacht. We hebben miljoenen stickers uitgedeeld en er zijn minstens 5.000 albums opgehaald”, becijfert de eigenaar van de Jumbo’s in Hoofddorp. “Ik verwacht dat die grotendeels gevuld gaan worden, gezien alle ruilacties voor de laatste kaartjes. Op 1 februari was de actie afgelopen en waren we zo goed als los. Het restje geven we deze week weg.”

“Het geplande grote ruilfeest gaat niet door wegens de bekende reden. Had gezellig geweest met zomaar enkele duizenden bezoekers. We gaan het laatste zetje nog wel geven via ruilbussen in de winkels. Verzamelaars kunnen een lijstje deponeren met een verzoek voor maximaal 25 kaartjes die ze nog nodig hebben, en hun eigen dubbels er bij, inclusief een gefrankeerde en geadresseerde envelop. Met vrijwilligers gaan we dan zoveel mogelijk ontbrekende kaartjes matchen en opsturen. We willen dat iedereen zijn of haar boek vol heeft.”

Jumbo heeft dankzij ‘Van Waterwolf tot Landleeuw’ waarschijnlijk extra klanten getrokken en de naamsbekendheid is weer iets verder gestegen, maar het ging Hofman vooral om de geschiedenis van Haarlemmermeer te belichten. “Dat is gelukt gezien de vele leuke reacties die we mochten ontvangen. In het bijzonder geldt dat voor de zorgcentra Bornholm, De Horizon en in Nieuw-Vennep In het Zomerpark, waar we een aantal keren naar toe zijn gegaan om plaatjes en boeken te doneren. Ik heb begrepen dat aan de hand van onze actie vele gesprekken op gang zijn gekomen en allerlei herinneringen bij bewoners zijn opgehaald. Dan weet je dat al het werk dubbel en dwars zin heeft gehad.”

Eric Hoenson

Er zitten hele mooie plaatjes in het album.
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie