Heidy: 'Manager is vooral een leuk beroep hoor.'
Heidy: 'Manager is vooral een leuk beroep hoor.' pr

Hoofddorpse beschrijft in debuutboek de worsteling van managers

3 september 2021 om 09:50 Overig

HOOFDDORP Ze zitten in de tang tussen directie en werknemers en zijn snel de klos tijdens een reorganisatie. Toch ervaart de manager ook veel voldoening en plezier tijdens zijn werk. De persoonlijke worsteling van het beroep beschrijft Heidy Peperkamp in haar debuutboek De Manager als Koorddanser.

De coronatijd gaf Heidy het laatste zetje om het boek te schrijven. “Mijn agenda als interimmanager en coach werd een stuk leger waardoor ik ruimte kreeg voor andere dingen. Aan de ene kant wilde ik werken aan mijn eigen zichtbaarheid. Een boek is daarvoor ideaal, het geeft een soort status in mijn beroepsgroep. Iets blijvends. Aan de andere kant weet ik na 25 jaar ervaring met managers hoe zij worstelen met onzekerheden die niet makkelijk kunnen worden gedeeld. Ze gaan niet op een borrel gezellig uitweiden over vraagstukken waar ze geen antwoord op hebben. Ik hoor vaak dat ze veel hebben aan de herkenbare verhalen van anderen. Die heb ik nu gebracht.”

De Hoofddorpse ondernemer richtte zich op persoonlijke verhalen van managers. Ze wilde weten welke balans en tegenstellingen zij al dan niet hebben gevonden en vinden in hun werk. Het boek moest divers worden met plaats voor zowel een CEO als een beginnend manager, jong, oud, man, vrouw. Ze worstelen volgens haar bijna allemaal met een goede balans in hun werk.

Ik voelde me zoals een kandidaat in The Voice wanneer er een stoel omdraait

“Vanzelf kwam ik op de metafoor van koorddansen”, zegt ze. “Mooi voor in de titel en goed voor de achterflap, oftewel ‘blurb’ zoals dat in vakjargon heet. Daarna zocht ik een schrijverscoach en benaderde drie uitgeverijen of ze interesse hadden. Tot mijn verbazing kreeg ik drie keer een positief antwoord. Hoe bijzonder is dat! Negentig procent van dergelijke verzoeken wordt afgewezen. Ik voelde me zoals een kandidaat in The Voice wanneer er een stoel omdraait.” 

Ondertussen was Heidy begonnen met schrijven, ze had geen enkele moeite met het vinden van kandidaten. Iedereen zei volmondig ja op het verzoek van de vakgenoot. Er komen 25 managers aan bod, verdeeld over vijf categorieën als ‘emotie bij communicatie’, ‘samenwerking’, ‘visie op verandering’, ‘leiderschap’ en persoonlijke dilemma’s’. De lezer krijgt een inkijkje in de wereld van de manager en leest over hoe het kan knetteren op een heisessie of wat een jonge supermarktmanager allemaal naar haar hoofd krijgt van haar ondergeschikten. Een directeur vertelt over zijn moedeloosheid en ontslag na zijn gevecht tegen de MT-bierkaai: ‘Ik ben moe, slaap slecht en hoor de verwijten van mensen.’ Ook aansprekend is het verhaal van een manager van een telecomwinkel die een jongen met schizofrenie aanneemt en die tot haar vervanger promoveert. 

Hoe makkelijk er in verhalen wordt gesproken, het gebeurt wel anoniem. “Dat heb ik gedaan vanwege de persoonlijke aard van de verhalen,” legt de schrijfster uit. “Het praat makkelijker.” Er komen veel dilemma’s en moeilijke situaties aan bod. De meeste van de personen in het boek zijn nog aan het werk, je wilt niet dat ze op hun verhaal worden aangesproken.”

Het klinkt niet voor niets: ik wens je veel personeel toe!

Het geeft aan hoe gevoelig het beroep van manager ligt. “Het klinkt niet voor niets: ik wens je veel personeel toe!”, lacht Heidy. “Maar het is vooral een leuk beroep hoor. Het leert veel over jezelf en anderen. Ik hoor steeds hoe mooi het is om mensen zich te zien ontwikkelen, je hun ogen ziet stralen bij een mooi resultaat. Dat mede dankzij jou. Het is een uitdaging om van een afdeling een geoliede machine te maken. Hoeveel voldoening en energie geeft dat!”

“Als dat niet lukt, wordt het snel minder leuk, je voelt de hete adem van de directie in je nek, en er kunnen spanningen ontstaan resulterend in de lastige gesprekken met medewerkers. Een manager haalt bijna nooit zijn pensioen, die wordt nog wel eens wegbezuinigd bij een reorganisatie. Toch vind ik het al met al nog steeds een leuk beroep, dat hoorde ik ook van de geïnterviewden.”

Ze denkt niet dat de manager uiteindelijk het veld gaat ruimen, ook al heerst er tegenwoordig in het bedrijfsleven een trend van zelfsturende teams, waarbij werknemers elkaar moeten corrigeren en samen beslissingen nemen. “Welnee. Er zal altijd iemand nodig zijn die een klap op een voorstel moet geven. En er zijn voorbeeldfuncties nodig binnen organisaties, zeker als je te maken hebt met young professionals.”

Het boek De manager als koorddanser kan wellicht een steun zijn voor de beroepsgroep. Het geeft reflectievragen, literatuurtips en quotes. “Ik hoorde steeds tijdens mijn gesprekken dat de mensen er zelf ook van hadden geleerd, dat ze het zagen als een bezinningsmoment. Dit boek zou op scholen en universiteiten een praktijkaanvulling kunnen zijn op de theorielessen. Maar eigenlijk is dit boek voor iedereen, want iedereen is zijn eigen manager.”

[De manager als koorddanser is uitgegeven door Van Duuren Management en ligt in de Nederlandse boekhandels. In Haarlemmermeer is het onder andere te koop bij Boekhandel Stevens en Bruna. Meer informatie op www.dignadevelopment.nl.

Eric Hoenson

In het makkelijk leesbare boek staan 25 verhalen uit de praktijk.
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie