Thijs Baalbergen (l) en uitvoerder Roland Kwint.
Thijs Baalbergen (l) en uitvoerder Roland Kwint. Trudy Witteman

Grote opknapbeurt monument

Overig

Vijfhuizerbrug vier maanden buiten bedrijf

Frans Witteman

VIJFHUIZEN De monumentale ophaalbrug over de Ringvaart tussen Vijfhuizen en Haarlem krijgt een grote opknapbeurt. De werkzaamheden zijn deze week begonnen. Eind februari moet de brug in volle glorie hersteld zijn.

De laatste ingrijpende onderhoudsbeurt dateert van najaar 1999 en werd uitgevoerd door civieltechnisch bedrijf Griekspoor uit Nieuw-Vennep. Dit bedrijf gaat ook nu de brug opknappen. Een ingrijpende operatie, voorspelt projectcoördinator Thijs Baalbergen. “Maar ook een mooie. Het is prachtig om deze brug uit 1931 weer als nieuw te laten zijn. We doen ook het dagelijks beheer. De brug heeft voor ons geen geheimen.” De brug die iconisch is voor Vijfhuizen, wordt in onderdelen uit elkaar gehaald “De bovenbouw, de val (het beweegbare deel) en de 9 meter hoge hameitorens worden in de werkplaats gestraald en weer in de donkergroene verf gezet. De brug krijgt nieuwe dekplanken en nieuwe palen en de houten leuningen worden opgeknapt”, omschrijft hij de omvangrijke klus. De vier nostalgische lichtmasten op de brug komen terug en om het gemeentelijk monument extra cachet te geven wordt de bovenbouw door middel van spots aangelicht. Kort gezegd: VIjfhuizen krijgt gewoon een nieuwe brug. Na de voorbereidende werkzaamheden wordt het komende week spectaculair wanneer een kraanschip de 12,5 ton zware bovenbouw gaat verwijderen. Ook gemeentelijk gebiedsmanager Tim Aarts noemt het een omvangrijke en tevens mooie klus. “Als aannemer word je hier blij van.”
Voor fietsers en voetgangers wordt ter plaatse een pontonbrug gemaakt.
De brug heeft de nodige stormen doorstaan, maar wist steeds te winnen. Zelfs de rechter moest er aan te pas komen om de eerste brug te kunnen bouwen. Een viertal boerenfamilies, waaronder Stokman van de eendenkooi, werden de dupe van het graven van de Ringvaart. Hun land werd in tweeën gesneden. Stokman eiste dat de boeren altijd hun weilanden aan de overkant van de vaart moesten kunnen bereiken. Op 19 december 1843 wees de rechtbank van Haarlem vonnis dat er bij VIjfhuizen ‘eene brug moest worden daargesteld’ om de boeren de overtocht mogelijk te maken. De brug, een rolbrug, werd gebouwd op de plek van de huidige brug die de derde generatie vormt. Nadat in 1880 een sleepboot de brug onherstelbaar had beschadigd koos het polderbestuur uit kostenoverwegingen voor een pontveer. Na protesten kwam er een draaibrug die in 1926 totaal versleten was. Wéér werd gekozen voor een pontveer, wéér waren er hevige protesten. Ze resulteerden in de bouw van de huidige ophaalbrug.

advertentie
advertentie