Op het Haarlemmermeerlyceum startten op 15 april 430 studenten van het eerste en tweede jaar in zeventien klassen met Expedition Circular.
Op het Haarlemmermeerlyceum startten op 15 april 430 studenten van het eerste en tweede jaar in zeventien klassen met Expedition Circular. aangeleverd

Scholieren bepalen of kleding wordt hergebruikt of dient als grondstof

Overig

HOOFDDORP  De grootste projectweek over circulaire economie ter wereld! Het absolute bewijs hebben de organisatoren niet, maar de stelling durfden ze zeker wel te maken. Op het Haarlemmermeerlyceum startten op 15 april 430 studenten van het eerste en tweede jaar in zeventien klassen met Expedition Circular. Na het paasweekend werd de week voortgezet met een bedrijfsbezoek aan het sorteercentrum van Spaarne Werkt, masterclasses van circulaire ondernemers en het uitwerken in teams van de eigen circulaire ideeën tot prototypes.  

Inmiddels alweer de vierde editie van de projectweek, die de school organiseert in samenwerking met Stichting Stars Are Circular. “Dit is de enige school waar we Expedition Circular op deze schaal organiseren” zegt de voorzitter van de stichting Rieta Aliredjo. Zij heeft grote waardering voor deze school in Hoofddorp dat tweetalig onderwijs aanbiedt. Door de lange termijn samenwerking kan het programma zich blijvend ontwikkelen. Daar waar de studenten in de vorige edities konden kiezen uit diverse thema’s werd ditmaal gekozen voor het thema circulair textiel voor de brugklas en het thema de circulaire school voor het tweede leerjaar. Dat bracht de week meteen een stuk dichter bij de beleving van de studenten.

SPAARNE WERKT Het thema textiel was niet voor niets gekozen. Op een kwartier fietsen staat het Textielsorteercentrum van participatiebedrijf Spaarne Werkt in Cruquius. Daar worden grote hoeveelheden textiel ingezameld, gesorteerd en hergebruikt. De studenten kregen een rondleiding en mochten ze zelf aan de slag en bepalen welke kledingstukken hergebruikt konden worden als kleding of als grondstof voor andere toepassingen. Medewerkers van Spaarne Werkt zijn enkele dagen later langsgekomen om de eindprojecten te bekijken en waren erg onder de indruk. Ze herkenden veel terug van wat met de leerlingen gedeeld was tijdens het bezoek.

Tegelijkertijd een bedrijfsbezoek voor het tweede jaar organiseren was dit keer niet mogelijk, wel kwamen lokale ondernemers langs om een Masterclass te geven. Zo hebben onder andere Gertjan de Jong en Matthijs Bobeldijk samen gesproken over het lokaal verbouwen van olifantsgras en het maken van impact als change agent.

Ook in de lesmodules werd meer geëxperimenteerd. Zo is nagedacht hoe je met bewegen in de gymzaal kunt leren over circulariteit, zijn rollenspellen ontwikkeld en is voor het eerst de donuteconomie besproken. Hoe kunnen we komen tot een samenleving waarin niemand onder het sociaal fundament valt, de binnenste ring van de donut, op een manier die de grenzen van de planeet respecteert, de buitenste ring van de donut? Klimaatverandering heeft niet alleen consequenties voor de natuurlijke leefomgeving maar is ook gelinkt aan sociale rechtvaardigheid.

Primeur dit jaar is het starten met een Circular Stars Club op school. Twintig procent van de leerlingen gaf te kennen mee te willen doen om de ideeën ook daadwerkelijk om te zetten in actie. Uit de projecten kwam duidelijk naar voren dat de leerlingen het belangrijk vinden dat de school zelfvoorzienend wordt in haar energiebehoefte en dat in de kantine uit eigen moestuin gegeten kan worden. Zo komt de circulaire economie echt dichterbij.

“Het was een intensieve week maar dit is onderwijs,” zegt René Ouwerkerk, docent en coördinator van de brugklas. 

advertentie
advertentie