Alexander van der Pijl:
Alexander van der Pijl: "We zijn er voor rust, we willen onrust wegnemen" PR

Dunweg nu los van DELA: “We zijn er voor ‘rust’, we willen ‘onrust’ wegnemen”

Overig

HOOFDDORP “We hadden zo’n 40 jaar een samenwerkingsverband met DELA”, zegt Alexander van der Pijl, directeur van Dunweg Uitvaartzorg. “Maar per 1 september heeft DELA de overeenkomst beëindigd. Dat betekent een fikse organisatorische verandering en die zorgt, hebben we gemerkt, bij de opdrachtgevers voor verwarring. Dat is niet de bedoeling, want we willen ze juist met rust door een moeilijke periode loodsen en niet zorgen voor onrust. Daarom lijkt het me nuttig het allemaal even op een rijtje te zetten.”

OUDE SITUATIE Toen Dunweg en DELA nog wel een samenwerkingsverband hadden, was bij een overlijden de gang van zaken duidelijk. “Een opdrachtgever met een DELA-polis die een overlijden aanmeldde bij DELA werd in deze regio gekoppeld aan Dunweg. De mensen hadden dan direct contact met ons en dat betekende dat ze konden vertrouwen op de kwaliteit die Dunweg levert, zoals een vaste begeleider, een opbaring hier in de buurt en een begrafenis of crematie in deze omgeving, een en ander zoals afgesproken in de polis. Wilden ze iets anders dan kon dat natuurlijk ook. Alleen betekende dat wel dat er dan kosten bij zouden komen, maar die keus was aan de opdrachtgever.”

NIEUWE SITUATIE Nu heeft DELA de overeenkomst met Dunweg beëindigd omdat de samenwerking niet meer goed paste bij hun nieuwe bedrijfsvisie. “Ze hebben Yarden, met ruim 1.000.000 polissen, overgenomen en werken voortaan vanuit een landelijk perspectief. Iemand met een DELA-polis die nu in deze regio bij DELA een overlijden meldt, krijgt te maken met de afhandeling die DELA op dat moment kan bieden?, gaat van der Pijl verder. “Dat betekent uitvaartbegeleiders die het snelst beschikbaar zijn en daarbij heeft de opdrachtgever geen eigen keuze. En een opbaring kan bijvoorbeeld plaats vinden buiten de woonplaats. Dat zorgt voor verwarring. Ik geef even een voorbeeld. Iemand heeft 3 jaar geleden zijn moeder verloren. Toen gold de contractsituatie met DELA nog en werd die uitvaart automatisch door ons verzorgd. Nu is ook zijn vader gestorven en na melding van dit overlijden bij DELA verwacht de familie opnieuw Dunweg-medewerkers.” 

Dat is dus niet meer het geval en dat is bij veel mensen niet goed over gekomen. De familie is verbaasd als de uitvaartbegeleider die zich meldt helemaal niet bij Dunweg in dienst is, maar bijvoorbeeld een zzp’er blijkt te zijn. “Ze gaan ons dan bellen en wij moeten uitleggen hoe het allemaal nu wel zit. Dat kost tijd en de info wordt niet altijd vriendelijk ontvangen. Dat is voor niemand leuk, voor het bedrijf niet en zeker niet voor onze medewerkers. Vandaar dat ik het nuttig vond om dit nog eens extra onder de aandacht te brengen. Overigens, een DELA-verzekerde mag Dunweg best als uitvaartbegeleider kiezen, maar dan gelden niet meer de afspraken die eerder van toepassing waren.”

Anja Maas

advertentie
advertentie