De Ja-sticker.
De Ja-sticker. Eric Hoenson / BDU

Ja-sticker komt alsnog, per 1 oktober alleen nog folders voor wie dat wil

Overig

HAARLEMMERMEER In Haarlemmermeer wordt op 1 oktober de Ja-sticker ingevoerd. Daardoor ontvangen inwoners geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer, tenzij zij de groene sticker op de brievenbus hebben geplakt. 

Het had heel wat in de voeten in de aarde voordat de sticker in Haarlemmermeer werd toegestaan. Eind 2020 bracht Piet Schouten van GroenLinks het onderwerp al in de gemeenteraad ter sprake. Wethouder Sedee zei onderzoek te doen naar de sticker. Er moest onder ander worden gesproken over de positie van de lokale kranten en de verspreiders van drukwerk. 

In februari 2021 pakte Schouten het onderwerp opnieuw op. Toen was er geen politieke meerderheid en beloofde Sedee in actie te komen met een beleidsvoorstel dat zij vóór die zomer zou presenteren. Uiteindelijk haalde ze ook de later toegezegde termijn van oktober niet omdat invoering ‘helaas allemaal wat ingewikkelder ligt dan in eerste instantie gedacht’.

Uiteindelijk duurde het tot begin 2022 dat er groen licht gegeven werd, ondanks dat er nog een enkele keer politiek tegengas werd gegeven. In veel grote gemeenten is de sticker al sinds 2020 in gebruik. Wie die niet opplakt geeft aan geen ongeadresseerd reclamedrukwerk te willen ontvangen, maar wel huis-aan-huisbladen. Voor die bladen geldt dat zij voor minimaal 30 procent redactionele inhoud moeten hebben die betrekking heeft op nieuws over lokale gebeurtenissen. 

De invoering van de Ja-sticker is een wapen tegen verspilling. Jaarlijks ontvangen huishoudens ongeveer 26 kilo aan ongeadresseerd reclamedrukwerk. De aanpak werkt. In Haarlem ontvangt een jaar na invoering van de sticker nog slechts 17 procent van de huishouders ongeadresseerd drukwerk. Dat zorgde voor een besparing van 6 ton papierafval in 2020.

advertentie
advertentie