Afbeelding
Ton Dijkstra

Zorgen onderwonenden na incident op Schiphol

14 januari 2023 om 15:42 Overig Tips van de redactie

SCHIPHOL Als gevolg van het incident op de Schiphol-Oostbaan waarbij een toestel van Delta Air Lines een verkeerde landing maakte, hebben onderwonenden hun zorgen over hun veiligheid geuit bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Afgelopen donderdag kwam een Airbus A330-300 van het Amerikaanse Delta met de achterkant van het toestel vóór het verharde deel van de landingsbaan terecht. Onder meer twee lampen van de baanverlichting raakte daarbij beschadigd. Volgens protocol heeft Schiphol het incident gemeld bij de OVV.

Kort na het incident heeft de OVV een brief ontvangen van onderwonende Erik Hoogenboom uit Nieuwe Meer die net als zijn buurtgenoten, grote zorgen heeft over de veiligheid. In de brief vraagt hij zich af waarom de onderzoeksraad pas na een voorval onderzoek uitvoert in plaats van vooraf na gedane meldingen door mensen die onder de landingsbanen wonen en dus ervaringsdeskundigen zijn. Hoogenboom heeft drie landingsbanen boven het dak van zijn huis: de Schiphol-Oostbaan, de Buitenveldertbaan en de Kaagbaan waarop de laatste tijd regelmatig in westelijke richting wordt geland, laat hij OVV weten. 

“En dat terwijl deze methode slechts in uitzonderlijke gevallen met toestemming van de verkeerstoren gebruikt mag worden. Als er zoveel bijzondere gevallen zijn benadrukt dit de onveiligheid op Schiphol en dat is zorgelijk.” 

Erik Hoogenboom die zich binnen de Omgevingsraad Schiphol jarenlang heeft ingezet, schrijft in zijn brief het verontrustender te vinden dat er geland wordt in de richting van de kerosine-opslag. “Als er dan een calamiteit plaatsvindt als recent op de Oostbaan of eerder met Turkish Airlines zijn we waarschijnlijk gelijk van heel Schiphol af.”

Desgevraagd zegt Hoogenboom: “Er hoeft geen onderzoek gedaan te worden. Ik weet het wel. Het toestel heeft véél te laag gevlogen en daardoor ook nog eens over onze huizen heen. Als onderwonenden maken we ons daarover grote zorgen. Vergeet niet dat Schiphol geen vijf maar zes banen heeft. De Schiphol-Oostbaan was steeds een doodgezwegen baantje. Zo’n tien jaar geleden is de baan opgewaardeerd en kunnen er zelfs grote en zware Airbussen landen.”

Door Frans Witteman

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie