Afbeelding
Foto door form PxHere

Werken in de horeca? Dit zijn 4 praktische tips voor in de bediening

21 april 2021 om 13:02 Partnercontent

We weten allemaal dat het werken in de horeca aardig pittig kan zijn. Het is namelijk erg hard werken. Daarnaast is het werken in de bediening ook een hele ervaring. Je wil er altijd voor zorgen dat de gasten snel worden geholpen en nooit met een leeg glas komen te zitten, of je nu in een café of in een restaurant werkt. In deze blog geven we jou een aantal handige tips waarmee jouw werk in de bediening een stukje makkelijk wordt!

Tip 1: Maak oogcontact met je gasten

De eerste tip is een van de belangrijkste, namelijk: maak met elke gast op een andere manier contact. Wanneer je hierin slaagt krijg je vaak meer fooi, meer terugkerende klanten, en de klanten zullen meer uitgeven aan hun eten en drinken. Begin altijd met een positieve houden en jezelf vriendelijk voor te stellen aan de gasten. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bedieningsmedewerkers die zichzelf voorstelden meer kans hadden om een hogere fooi te krijgen van de gasten.

Tip 2: Ken het menu uit je hoofd

Wanneer je werk in een restaurant kan het menu vaak wisselen, maar meestal zijn er wel een aantal gerechten die altijd terugkomen op de kaart. Wanneer je vragen krijgt over een bepaalde wijn of een ander item dat op het menu staat en je niet kent, dan moet je in ieder geval je best doen om achter het antwoord te komen. Het is niet erg wanneer je soms iets niet weet en dit moet navragen in de keuken, maar probeer zo veel mogelijk uit je hoofd te kennen. Dit scheelt enorm veel gedoe en tijd!

Tip 3: Zorg ervoor dat je omgeving er netjes uit ziet

De eerste indruk van een restaurant of café is heel belangrijk bij gasten. Zeker wanneer er mensen spontaan op zoek zijn naar een plekje om te zitten, de eerste indruk kan hierin de belangrijkste factor zijn. Dus wil je meer mensen op jouw terras? Zorg er dan altijd voor dat de tafels en stoelen netjes zijn opgeruimd en mooi staan opgesteld. Ook de omgeving rondom de zitplekken zijn belangrijk. Zet verschillende ruimtes af met windschermen, afzetpaaltjes of roomdividers, dit zorgt voor een duidelijke route en gezellige ruimtes om te zitten.

Tip 4: Zorg voor een snelle bediening

Een snelle bediening is voor iedereen van belang, namelijk voor jezelf, voor de gasten en voor het bedrijf. Een snelle bediening is in elke fase belangrijk. Bij het opnemen van een bestelling, waardoor er al snel nieuwe bestellingen volgen. Bij het uitserveren van de bestellen tot aan het afrekenen. Dit zorgt voor tevreden klanten en extra omzet. Een snelle bediening zorgt ook voor dat je meer mensen kunt bedienen. Dus de mensen die buiten voor je restaurant of café staan te wachten, netjes voor de afzetpalen, kunnen ook sneller worden geholpen. Zorg er wel voor dat je door de snelle bediening dingen laat liggen of gaat vergeten. Denk in alle situaties goed na bij wat je doet. Nog een laatste tip: geniet wanneer je in de bediening staat, dit straal je ook uit naar de rest van je collega’s en gasten!

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie