Afbeelding
Foto door Athena via Pexels

4 tips voor het inzetten van effectieve reclameborden

Partnercontent

Reclameborden zijn nog altijd een belangrijk marketingmiddel voor alle soorten bedrijven en organisaties. Om in contact te komen met potentiële klanten zijn reclameborden een uitermate geschikte optie voor in de buitenlucht. Elke dag nemen consumenten dezelfde routes om te pendelen, waardoor je een grote kans hebt om jouw boodschap over te brengen met een goed vormgegeven reclamebord op de juiste plaats. Om je te helpen met het design van een reclamebord zetten we hier de belangrijkste tips op een rijtje. 

Zorg voor simpliciteit en leesbaarheid

Wanneer je aan de slag gaat met een reclamebord maken, dan is het belangrijkste doel functionaliteit. Een effectief reclamebord-ontwerp is leesbaar en in één oogopslag op te merken waar het over gaat. De meeste reclameborden hebben namelijk maar een paar seconden om de voorbijganger te overtuigen van je boodschap. Zorg er daarom voor dat je de leesbaarheid centraal stelt, dan kan de creativiteit volgen! 

Om jouw buitenontwerp te doen laten gelden, houd er tevens rekening mee dat jouw boodschap beknopt en eenvoudig is. Laat een complexe boodschap en talloze afbeeldingen achterwege en zorg dat je een centraal aspect kiest dat je publiek moet herkennen. 

Gebruik de juiste lettertypen 

Bij de vormgeving van een reclamebord is het belangrijk dat je altijd grote en leesbare lettertypen gebruikt. Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van vetgedrukte letters en vermijd dunne lijnen en cursieve lettertypen. Bovendien is het in veel gevallen aan te raden om een dunne donkere lijn rond de tekst toe te voegen, om de boodschap van de achtergrond te scheiden. 

Let op de kleurstijlen en locatie

Bij buitenmedia is het belangrijk dat je rekening houdt met het kleurenschema en de desbetreffende locatie. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat jouw reclamebord niet verdwijnt in de achtergrond. Kies dus voor kleuren die contrasterend zijn met de omgeving, zodat de boodschap goed opvalt. Tevens is het aan te raden om wat onderzoek te doen naar kleurassociaties, om de juiste kleuren te selecteren die passen bij hetgeen dat je wilt overbrengen. 

Test je ontwerp

Voordat je jouw reclamebord in de praktijk implementeert, probeer de tijd te nemen om te achterhalen of het ontwerp past bij je doelstellingen. Een goede manier om dit te testen, is om het ontwerp slechts vijf seconden van een afstand aan een groep mensen te laten zien. Vraag vervolgens of ze de boodschap hebben begrepen, of het duidelijk is wie de adverteerder is en wat ze denken wat het reclamebord wilt dat ze doen. Op deze manier voorkom je dat je aan het werk gaat met een ontwerp dat de plank misslaat! 

advertentie
advertentie