Afbeelding
Photo by Louis Hansel on Unsplash

Deze trends beheersen de drankindustrie!

Partnercontent

De economische sector waar de grootste Nederlandse bierbrouwerijen zoals Heineken onder vallen is de drankindustrie. Deze sector is gigantisch groot, met hoge winstmarges voor producenten. Het is daarom interessant om te kijken welke spelers zich in de industrie bevinden, en welke trends momenteel van belang zijn als je geïnteresseerd bent in aandelen van deze industrie.


Onderverdeling industrie

De drankenindustrie moet als eerste onderverdeeld worden in twee categorieën: frisdranken en alcoholische dranken, aangezien de twee categorieën zich soms niet altijd identiek gedragen.

Biermarkt

AB InBev is verreweg het grootste bierbedrijf ter wereld. Het heeft honderden biermerken in bezit zoals Budweiser, Stella Artois, Beck’s, Leffe en een assortiment van overgenomen ambachtelijke brouwers in de VS. Het bedrijf is een resultaat van de fusie tussen de Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch en de Belgisch-Braziliaanse brouwer InBev in 2008, evenals de overname van de Zuid-Afrikaanse brouwerij SABMiller in 2016.

Het begon goed voor de grootste brouwerij, maar de snelle veranderingen in de consumentenvoorkeuren en een trage groei hebben de aandelen AB InBev niet bijzonder veel doen stijgen. Sinds de oprichting in 2008 zijn de aandelen slechts ongeveer 50% gestegen, vergeleken met 380% voor de S&P 500.

Heineken

Heineken heeft zijn ontwikkeling de afgelopen decennia laten kenmerken door de ene overname na de andere. Dit was anders in de tijd dat Freddy Heineken het concern nog leidde. Veel overnames werden door hem niet doorgezet, wat hem de bijnaam Mr. No opleverde.

Zo werden kleine brouwerijen overgenomen waardoor het uiteindelijk een van de grootste brouwerijen kon worden. Kleine brouwers zoals brouwerij de School uit eigen omgeving kunnen dus zomaar overgenomen worden door de bierreus.

Frisdrank

De frisdrankmarkt wordt al meer dan tien jaar gekenmerkt door de bredere stagnatie en soms zelfs achteruitgang van frisdrank, vooral lightdranken. Bedrijven zoals Coca-Cola en Pepsi hebben geprobeerd hun winsten vast te houden door te investeren in energiedrankjes, overnames van bedrijven in bruisend water en nicheproducten zoals kokoswater om de dalende verkoop van frisdrank op te vangen.

Hierbij kunnen deze multinationals steunen op hun sterke merken en een goede marketing en niet te vergeten: hun fijnmazige distributienetwerken. Door de omvang van deze grootste bedrijven en hun strategie van het opkopen van opkomende bedrijven is het moeilijk voor kleine merken om door te breken, aangezien de kans groter is dat ze worden overgenomen door een van deze marktleiders.

Tijdens de pandemie waren de restaurants uiteraard gesloten, wat de omzet drukte van onder andere Coca-Cola en Pepsi. Ook de aandelenkoersen hebben in begin 2020 een flinke duikvlucht gemaakt. Na ongeveer heeft het aandeel van Coco-Cola het verlies goed gemaakt en noteert de koers weer een pre-corona prijs.

advertentie
advertentie