Afbeelding
Foto door Nadine Primeau via Unsplash

5 dingen die je waarschijnlijk nog niet wist over groenten!

18 januari 2023 om 09:26 Partnercontent

Ondanks het feit dat sommige groenten, zoals sla en tomaten, het beste rauw gegeten kunnen worden, zijn er ook groenten die meer voedingsstoffen bevatten als ze gekookt worden. Zo is lycopeen, een sterke antioxidant, biologisch beter beschikbaar als tomaten worden gekookt. De beschikbaarheid van verschillende voedingsstoffen kan ook worden verbeterd door groenten te koken, zoals spinazie, wortels en paddenstoelen.

Groenten zijn er in allerlei soorten!

Er zijn genoeg verschillende soorten groenten te ontdekken naast de meer populaire zoals sla, tomaten en broccoli. Heb je bijvoorbeeld wel eens koolrabi, jicama of okra geprobeerd? Het toevoegen van meer groenten aan je dieet kan helpen om maaltijden spannend en voedzaam te houden. Op de website van The Kitchenary Lab lees je meer over verschillende recepten om dat te doen!

Je kunt sommige groenten rauw én gekookt eten. Hoewel bepaalde groenten het beste rauw gegeten kunnen worden, zijn andere groenten gekookt net zo lekker. Paprika’s, komkommers en wortels bijvoorbeeld kunnen allemaal worden gekookt in verschillende keukens, maar zijn ook verrukkelijk als ze rauw worden gegeten.

Groenten kunnen worden gebruikt in een grote verscheidenheid aan bereidingswijzen en gerechten, van soepen en stoofschotels tot geroosterde groenten en roerbakgerechten. Ze kunnen ook worden gebruikt als vulling voor sandwiches en wraps of in plaats van typische bestanddelen in gerechten als pizza in de pizzarette en spaghettisaus.

Het invriezen van groenten

Groenten kunnen worden ingevroren voor later gebruik als je er teveel van hebt of als je wilt genieten van producten die niet in het seizoen zijn. De meeste groenten kunnen worden ingevroren, hoewel het ontdooien ervan wat textuurverlies tot gevolg kan hebben. Als je groenten invriest, blancheer ze dan eerst door ze kort te stomen of te koken, en schok ze dan in ijswater om de verhitting te stoppen. Laat ze na afkoeling goed uitlekken en vries ze dan in in luchtdichte zakken of bakjes.

Groenten zijn een rijke bron van verschillende belangrijke voedingsstoffen, waardoor ze cruciaal zijn voor een optimale gezondheid. Ze bevatten veel vezels, die je een vol en tevreden gevoel geven, en weinig calorieën en vet. Bovendien zijn groenten een prachtige bron van vitaminen en mineralen zoals kalium, foliumzuur, vitamine C en vitamine A.

Van groenten is aangetoond dat ze naast hun voedingswaarde een aantal gezondheidsvoordelen bieden. Zo wordt het eten van een dieet met veel groenten in verband gebracht met een lager risico op hartziekten, beroertes en verschillende vormen van kanker. Antioxidanten, die overvloedig aanwezig zijn in groenten, kunnen helpen celschade te voorkomen en het risico op chronische ziekten te verlagen.

Groenteconsumptie is cruciaal voor mensen van alle leeftijden

Vanwege hun nog ontwikkelende lichaam kunnen vooral kinderen baat hebben bij het eten van een grote verscheidenheid aan groenten. Hoewel de precieze hoeveelheid kan variëren afhankelijk van leeftijd, geslacht, gewicht en mate van lichamelijke activiteit, wordt in het algemeen geadviseerd dat mensen streven naar tenminste 5 porties groenten per dag.

Er zijn veel voedseltrends waarin groente voorkomt, maar dat niet alleen!

Tip; eet meer fruit, groenten van de groentenwinkel, granen en peulvruchten als onderdeel van de plantaardige voedingstrend, en bezuinig misschien op of stop helemaal met dierlijke producten. Er zijn talloze gezondheidsvoordelen van plantaardige diëten aangetoond, waaronder een lager risico op hartziekten en diabetes.

Voedingsmiddelen die fermentatie hebben ondergaan bevatten probiotica, dat zijn goede bacteriën die in de darmen verblijven. Voorbeelden van deze voedingsmiddelen zijn yoghurt, kimchi en zuurkool. Het consumeren van gefermenteerd voedsel kan helpen bij een betere spijsvertering en stimulering van het immuunsysteem.

Granen en groenten?

Nu mensen op zoek gaan naar gezonde alternatieven voor geraffineerde granen, winnen oude granen zoals quinoa, gierst en amaranth weer aan populariteit. Deze granen kunnen een prachtige optie zijn voor mensen die hun algemene gezondheid proberen te verbeteren, omdat ze vaak meer mineralen en vezels bevatten dan geraffineerde granen.

Suikervrije en suikerarme opties: veel mensen zijn op zoek naar strategieën om hun suikerinname te verminderen nu de prevalentie van obesitas en diabetes blijft stijgen. Als gevolg daarvan zijn er nu meer suikervrije en suikervrije opties beschikbaar voor allerlei producten, waaronder dranken, snacks en desserts… en groenten!

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie