Dick Benschop en Jurgen Nobel in overleg met bewoners.
Dick Benschop en Jurgen Nobel in overleg met bewoners. Margo Oostveen

Nobel: ‘Extra landingsbaan bij Rijsenhout overbodig’

26 juni 2020 om 15:26 Verkeer en vervoer

RIJSENHOUT De gemeente wil niet dat dat Schiphol een extra landingsbaan krijgt en werkt via een zienswijze Aan het voorkomen hiervan.

De parallelle Kaagbaan, de landingsbaan die naast de bestaande Kaagbaan zou komen, hangt als een zwaard van damocles boven Rijsenhout. Die baan staat ingetekend en de grond is gereserveerd. De gemeente wil al jaren af van deze reservering, maar in de luchtvaartnota staat toch weer dat ze de noodzaak van deze extra baan willen onderzoeken. Hierdoor kunnen er in dat gebied geen ontwikkelingen plaatsvinden en het zorgt al jaren voor een grote onzekerheid in Rijsenhout, Burgerveen en Oude Meer, maar ook gemeentes die in het verlengde van deze parallelle Kaagbaan liggen. Er zouden veel nieuw gehinderden bijkomen in een groot gebied tot ver in Zuid-Holland.

Hans Paar van de dorpsvereniging Rijsenhout geeft aan dat zijn dorp twee belangrijke punten heeft. Ten eerste de noodzaak om af en toe een plukje huizen tussen de verwaarloosde kassen neer te zetten, om het dorp overeind te houden. Zo kunnen voorzieningen open blijven en maken kinderen die opgroeien in Rijsenhout een kans om in het dorp te blijven wonen. En ten tweede, die parallelle Kaagbaan.

“In 2007 en 2008 werd onderzocht of de vliegroutes vanaf de Kaagbaan anders konden. Dat heette het microklimaat Rijsenhout. Vanaf die tijd vlogen de vliegtuigen in een andere hoek, om het dorp heen. Dat verloste de dorpskern van veel overlast. Daarvoor gingen de vliegtuigen vaak recht over het dorp heen. Als die extra parallelle landingsbaan aangelegd wordt, zullen de daar startende vliegtuigen weer rechtstreeks over de dorpskern vliegen. Dat zou desastreus zijn.”

Wethouder Jurgen Nobel erkent de problemen van Rijsenhout. “Ik heb hier –samen met de dorpsvereniging- een aantal keer ministers, Kamerleden en ook de baas van Schiphol, Dick Benschop, rondgeleid, om te laten zien waar Rijsenhout tegenaan loopt. Ook lopen er rechtszaken om de bouw van woningen toe te staan. Het gaat hierbij om kleinschalige projecten om het dorp leefbaar te houden. ”

In de luchtvaartnota van de minister staat dat een extra landingsbaan nodig is, als Schiphol door mag groeien tot meer dan 600.000 vluchten per jaar. “Een dusdanig aantal vluchten is sowieso niet aan de orde en het is de vraag of zo’n aantal binnen de randvoorwaarden van veiligheid en qua leefbaarheid zou passen. Schiphol heeft nu zes banen. Meer zijn niet nodig en daarom kan de extra baan die met potlood staat ingetekend vervallen.”

Afgelopen jaar heeft Rijsenhout door werkzaamheden aan een taxibaan en aan de Kaagbaan enkele weken meegemaakt wat dat betekent. “De hinder was echt ondraaglijk”, zegt Hans Paar. “Dat vonden alle bewoners. Gelukkig was dat dus tijdelijk, maar om dat permanent tijdens de spitsuren te moeten meemaken, zal niet uit te houden zijn en voor velen een reden zijn om te verhuizen.”

De gemeente legt nu de laatste hand aan een zogenaamde zienswijze. Daar komt de reservering van de Tweede Kaagbaan en het probleem met de woningbouw rond Schiphol aan de orde.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie