Robert en Marck, de man voor de keuken, kijken uit om weer gasten te ontvangen.
Robert en Marck, de man voor de keuken, kijken uit om weer gasten te ontvangen. Ton Dijkstra
Horeca

Horeca-ondernemers blikken terug en kijken vooruit op roerige periode van lockdown

Zakelijk

HAARLEMMERMEER Voor veel eigenaren waren de afgelopen maanden door de horecasluiting zwaarder dan ze hadden gedacht. Er werd van alles van stal gehaald om het hoofd boven water te houden. Van drive-inn tot de inmiddels bekende afhaalboxen.

De redactie is bij een aantal horeca-ondernemers langs geweest om hun verhaal te horen. De komende dagen zullen wij deze verhalen op HCnieuws.nl en Witte Weekblad Nieuw-Vennep publiceren. Hieronder het artikel met daarin het verhaal van Melissa Heijerman en Robert van Leeuwen, twee eigentijdse ondernemers en eigenaar van IJzerbar aan de Kruisweg in Hoofddorp.

‘Ga alsjeblieft een andere baan zoeken’

Ambitieus, vooruitstrevend, bijna perfectionistisch maar zeker altijd in voor een borreltje. Het is de tekst die te lezen is op hun site. Samen met Marck Stam, de man voor de keuken, ontwikkelden Robert en Melissa een ijzersterke formule. IJzer, symbool voor kracht, is zowel herkenbaar in de naam als de aankleding.

“En kracht hebben we nodig gehad de afgelopen periode”, begint Robert zittend op het terras van zijn horecagelegenheid IJzerbar. “Eén avond hebben we gedraaid, en dat was nog een sponsoravond ook. We hadden dus nog geen euro verdiend en toen moesten we de tent alweer sluiten vanwege de lockdown. Tja, wat doe je dan.”

Het is het duo niet in de koude kleren gaan zitten. Ondanks de hulp van hun partners, denk aan pandeigenaren, bierleverancier en investeerders, gingen zij een pittige tijd tegemoet. “Financieel en mentaal is het heel zwaar geweest. Als eerste hebben wij tegen ons personeel gezegd: ‘ga alsjeblieft een andere baan zoeken’. Dat was niet makkelijk, maar we konden niet anders. Vervolgens hebben wij ons concept nog eens goed tegen het licht gehouden. We waren tenslotte nog niet eens echt begonnen! Dus corona heeft ons ook wel wat goeds gebracht,” laat Van Leeuwen met een klein lachje weten.

“De afhaalservice werd gestart”, de ondernemer vertelt het met twijfel in zijn stem. “We moesten wat, en dat was het. We hebben het een paar weken geprobeerd, het was gewoon niet ons ding. Het is gewoon niet leuk wat we nu aan het doen zijn.”

Samen met zijn team bedachten Robert en Melissen een drive-inn. Er werd een dj opgetrommeld, een tent neergezet en mensen konden vanuit hun auto hun diner ophalen. “Echt een geweldig concept. En daar kwam de gemeente op te proppen. We moesten meteen stoppen. Zelfs de burgemeester is langs geweest om te praten en uit te leggen waarom het niet kon. Het zou geluidsoverlast veroorzaken. Weg goed idee, weg concept.”

Voor het jonge duo van de IJzerbar had deze beslissing vergaande gevolgen. Zij zaten er compleet doorheen. Op de financiële steun vanuit Den Haag konden zij geen aanspraak maken, ze hadden tenslotte nog geen inkomsten gegenereerd. Hoe nu verder?

“Toen kwam het moment dat de terrassen weer open mochten. Daar hadden Melissa en ik helemaal geen zin meer in. We zaten er echt helemaal doorheen. Maar toen stonden de twee overgebleven medewerkers Marck en Danique op. Zij wilden het wel oppakken. ‘Wij gaan het gewoon doen en aan het eind delen we de poet’, zeiden ze tegen ons. En zo geschiedde.”

Met de versoepeling zien ook Robert en Melissa weer licht aan de horizon verschijnen. “We hebben de ‘klote’ tijd afgesloten en gaan nu weer volle bak. Prima fundering neergelegd voor de toekomst. De zaak is nu niet meer van alleen Melissa en mij, maar van ons allemaal.”

Wat corona ook voor de IJzerbar heeft gebracht, net als andere horecaondernemers, is dat zij in hun omgeving hebben rondgeneusd voor hun producten. “Dat geldt dus ook voor ons, ook wij halen onze producten nu bij een lokale ondernemer!”

advertentie
advertentie