Audicien Erik Lodewijk is de eigenaar van het zelfstandig audicienbedrijf Hoorbegrip met een vestiging in Haarlem en in Hoofddorp.
Audicien Erik Lodewijk is de eigenaar van het zelfstandig audicienbedrijf Hoorbegrip met een vestiging in Haarlem en in Hoofddorp. Sutiah van Netten

Grote verschillen tussen vergoeding voor hoortoestellen bij zorgverzekeringen

Zakelijk

HOOFDDORP Hoorbegrip is een zelfstandig audicienbedrijf met een vestiging in Hoofddorp en Haarlem. De audiciens van Hoorbegrip krijgen regelmatig vragen van klanten over hoe het nu precies zit met de verschillende zorgverzekeringen en vergoedingen bij de aanschaf van een hoortoestel. “Hoortoestellen zitten in de basiszorg, maar de basiszorg is bij elke zorgverzekering anders ingevuld. Ik raad de consument daarom ook aan om zich van tevoren goed te laten informeren door de zorgverzekeringen voordat zij een hoortoestel gaan aanschaffen”, aldus eigenaar en audicien Erik Lodewijk.

Wie een hoortoestel nodig heeft moet eerst een aantal hoor testen doen en een vragenlijst invullen. De klant moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor een vergoeding. Bij een gehoorverlies van gemiddeld 35 dB per oor of meer vergoeden alle zorgverzekeringen sinds 2013 75 procent van het hoortoestel. De zorgverzekering bepaald aan de hand van het vastgestelde ‘Keuzeprotocol Hoorzorg’ welke kwaliteit hoortoestel voor de klant geschikt is om goed te kunnen functioneren thuis en op het werk. Het gehoorprobleem en de hoortoestellen worden ingedeeld in vijf categorieën van categorie 1: zeer eenvoudig tot categorie 5: meer geavanceerd. 

“Er zijn overigens grote verschillen tussen de zorgverzekeringen als het gaat om de hoogte van de vergoedingen. Elke zorgverzekering heeft namelijk andere inkoopprijzen en afspraken gemaakt met de leveranciers. Daarom is het zo belangrijk dat consumenten zich hierover goed laten informeren door de zorgverzekeringen”, legt Erik uit.

De klant gaat vervolgens naar de audicien om een geschikt hoortoestel uit te kiezen. “Ik kijk doorgaans eerst naar de hoortoestellen binnen de zorgverzekering. Als de klant daarvoor kiest, dan wordt het hoortoestel voor 75 procent vergoed door de zorgverzekering. Deze hoortoestellen zijn op zich wel ‘oké’, maar behoren niet tot de meest geavanceerde. Als audicien kom ik met een hoor oplossing voor de klant, dat is tenslotte mijn werk, maar de klant beslist of de zorgverzekering mede een rol laat spelen. Terwijl de meer geavanceerde hoortoestellen uit de vrije keuzetoestellen de beste resultaten opleveren. Het gaat om de kwaliteit van leven. Als een klant besluit om toch een meer geavanceerd hoortoestel aan te schaffen uit de vrije keuzetoestellen, dan zullen de meeste zorgverzekeringen geen vergoeding betalen. Er zijn echter zorgverzekeringen die wel bereid zijn om de 75 procent vergoeding te betalen waar de klant binnen het hoor protocol recht op heeft. De klant moet het resterende bedrag zelf betalen”, aldus Erik.

Tot slot geeft Erik als tip mee: “Bij een naturapolis is een klant altijd afhankelijk van wat de zorgverzekering heeft afgesproken en toestaat. Bij een restitutiepolis heeft de klant veel meer vrijheid. In veel gevallen kan de klant kiezen voor een ander product dan dat de zorgverzekering toekent met behoud van de vergoeding. Alle zorgverzekeringen bieden de naturapolis aan, maar niet altijd de restitutiepolis. Vaak hebben ze een zusterbedrijf die de restitutiepolis aanbiedt.”

Hoorbegrip Haarlem & Haarlemmermeer. Hoofddorp: Bernadottestraat 169. Haarlem: Generaal Cronjéstraat 123. Voor meer informatie: www.hoorbegrip.nl of mail naar: info@hoorbegrip.nl

advertentie
advertentie