30 km - inrichting
30 km - inrichting M.Han

30 km - zone

12 oktober 2018 om 16:28 lokaal Deel je nieuws

Het sprookje van Stroken, Stippen, Snelheid en Veiligheid.

Er WAS eens een doorgaande weg tussen Nieuweweg en Hoofdweg – Oostzijde: de Wieger Bruinlaan, Hoofddorp (situatie vóór september 2018).

Schoolgaande jeugd vaak naast elkaar fietsend naar en van sportvelden, rumoerig vrachtverkeer, scooters, brommers en vooral auto's die deze 400m – straat beschouwen als zoveelste uitbreiding van Schiphol. In het verre verleden werd zelfs bij een officiële gemeentelijke meting in de late uurtjes een snelheid van bijna 100 km geklokt. 

Met gevaar voor leven steken hondenbezitters over en schoolkinderen op weg naar hun tuintjes bij de Heimanshof. Gelukkig lukt dat elke keer; de kinders onder oplettend oog van hun begeleiders.

Wat een vreugde als ik verneem dat 250 m van deze "snelweg" gaat veranderen in een 30 km – zone, een weg waar de auto te gast is. 
Daartoe zullen brede visuele fietsstroken en -stippen worden getrokken, de autostrook zal smal worden, de parkeerstrook wat verbreed en verkeersborden duiden de 30 km – zone.

Maw. einde aan voortrazend verkeer, veiligheid voor scholieren en jonge kinderen op weg naar hun tuintjes, minder geluidsoverlast. Een heerlijk en verlossend vooruitzicht.

Ach, was dit sprookje maar waar, want wat blijkt?

Er IS nog steeds een doorgaande weg tussen Nieuweweg en Hoofdweg – Oostzijde: 
de Wieger Bruinlaan. Nu met nieuw, glad, veelkleurig asfalt, voorzien van stippen en stroken. Er zijn verkeersborden geplaatst, MAAR …..
Als je een voorbeeld wilt zien van hoe gemeenschapsgeld is verkwist en schijnveiligheid is gecreëerd, nodig ik je uit te komen kijken naar de uitwerking van de plannen om de snelheid van auto's te verminderen in deze 30 km – straat ten dienste van de veiligheid en de bestrijding van geluidsoverlast.
Blijf vervolgens ter hoogte van de gemeentekassen halverwege de straat 10 minuten staan.

Ik voorspel je dat je het volgende ziet:
- een dikke kluit schoolgaande fietsers op een vorstelijk brede fietsstrook; waarom ook niet, de strook is even breed als de parkeerstrook en zelf breder dan de smalle donkere strook gereserveerd voor de auto;

- auto's die de smalle strook die hun is toegewezen zien als acceleratiestrook, dus "Gas!" richting Hoofdvaart of Nieuweweg;

- vrachtverkeer en bestelbusjes die de 30 km – borden veronachtzamen en door de straat razen; in de regel boven of tegen de 50 km, in ieder geval ver boven de 30 km – max.

Dan zul je tot de conclusie komen > deze bonte kermis aan stippen, strepen, stroken sorteert geen effect, is een grote FARCE.
Reduceert niet de snelheid van auto- en vrachtverkeer. Integendeel en de straat wordt alleen maar onveiliger en er is nog steeds geluidsoverlast.

Waar blijft de schone prins op het witte paard die enkele echte wegversmallingen en verkeersdrempels als effectief middel tegen snelheid en lawaai aanwendt?

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie