Barbara Visser krijgt uitleg over een van de instrumenten waarmee vliegtuigcomponenten worden gerepareerd.
Barbara Visser krijgt uitleg over een van de instrumenten waarmee vliegtuigcomponenten worden gerepareerd. Jos van Rooijen

Staatssecretaris van Defensie bezoekt Aircraft Component Service

26 februari 2019 om 17:00 lokaal

HOOFDDORP Staatssecretaris van Defensie Barbara Visser heeft vorige week een werkbezoek gebracht aan het in Hoofddorp gevestigd bedrijf AAR Aircraft Component Service, ook bekend onder AAR Amsterdam. Het al 40 jaar aan de Kruisweg gevestigd bedrijf is gespecialiseerd in het repareren en reviseren van (kleinere) vliegtuigcomponenten, zoals die van de F16.

Aan de buitenkant is er geen enkele verwijzing te zien richting de hoogwaardige bedrijvigheid die elke werkdag te zien en te horen is binnen de vier muren van de voormalige caravanstalling. Maar wie de gelegenheid krijgt een blik te werpen achter de spreekwoordelijke schermen, zal nog aangenaam verrast worden door het werk dat verricht wordt door de 135 medewerkers van AAR Aircraft Component Service, en de (op dit moment) elf stagiairs.

IN DE BUURT Vorige week was die gelegenheid er voor staatssecretaris van Defensie Barbara Visser, met dank aan de VVD-fractie en het lokale ondernemersplatform MeerBusiness die wisten dat de staatssecretaris toch in de buurt was. Zij telden razendsnel één en één bij elkaar op: een Hoofddorps bedrijf dat gespecialiseerd is in onder andere het reviseren van (kleine) vliegtuigonderdelen (zoals van de F16) en een staatssecretaris die onder meer verantwoordelijk is voor de vervanging van die F16 door de F35, ook wel bekend als de JFS, voluit de Joint Strike Fighter van Lockheed.

Niet dat één bezoek van één staatssecretaris (opnieuw) veel bedrijvigheid oplevert voor AAR Amsterdam, maar kwaad kan het nooit indien general manager Eric Bron 60 minuten de kans krijgt 'zijn' bedrijf onder de aandacht te brengen van iemand 'die er toe doet' in Den Haag. Dus kreeg de staatssecretaris niet alleen een mondelinge toelichting over het hoe en wat van de Hoofddorpse vestiging van het Amerikaanse, beursgenoteerd bedrijf met wereldwijd zo'n 6.000 werknemers, verspreid over ruim 100 landen.

RONDGELEID Ze werd, met haar gevolg, meteen rondgeleid door de bedrijfspanden op de hoek Kruisweg en Rijnlanderweg waar normaliter 135 personen werken, maar waar het op dat moment (bezoek was tussen 18.30 en 19.30 uur) heel rustig was. Wel overal ingewikkelde apparatuur (met veel metertjes) en toch nog enkele technici voor het ontvangen van de gasten. Zoals bij de testopstelling van de startmotor van een F16 en bij een deel van een te reviseren versnellingsbak van het vliegtuig dat langzaam maar zeker vervangen wordt door de F35.

Voor de technische toelichting was Peter Rovekamp (director engineer) verantwoordelijk die de fotografen er tussendoor nog op wees dat van bepaalde onderdelen geen foto's gemaakt mogen worden. "Dat vinden onze opdrachtgevers niet prettig", was de uitleg. Die opdrachtgevers zijn actief binnen de burgerluchtvaart en zijn diverse luchtmachten, zoals de Belgische en Nederlandse.

Jos van Rooijen

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie