Afbeelding
Eigen foto

VrouwSimona: geschiedenis

13 maart 2019 om 13:20 Lokaal/Column

Over tien jaar is de uitspraak van minister Cora van Nieuwenhuizen dat Schiphol toch mag groeien na 2020 gewoon een onderdeel van de geschiedenis geworden. Zoals Schiphol trouwens al onderdeel van onze nationale geschiedenis is. Zo heeft het Historisch Nieuwsblad een mooi artikel over het lang bestaande spanningsveld tussen Schiphol en groeien en de impact die dat heeft voor de omwonenden. Ze hebben er ook een prachtige foto bij geplaatst van een haast aandoenlijk ogend vliegtuigje, dat omringd is door een grote kudde schapen. Je zou er bijna een stukje symboliek in kunnen ontwaren. Een stuk drassig gras met een knullig ogend vliegtuigje met willige dan wel onnozele schapen die op reis lijken te willen gaan door de lucht. Ze zijn totaal niet bang voor het gevaarte en hebben nog geen idee wat de toekomst ze gaat brengen. Dat ze verdreven zullen worden van hun grazige weide, en ze plaats gaan maken voor vele makke reizigers bij veel meer vliegtuigen, zonder angst en zonder besef van de impact die dat vliegen gaat hebben.

Het is 19 september 1916 wanneer er voor het eerst drie vliegtuigen op zo'n weiland landden. Het is bij Fort Schiphol. In 1919 is de oprichting van de KLM, en start het met groeien. Wie in die dagen met het vliegtuig ging moest eerst naar Amsterdam afreizen. Naar het Leidseplein waar het KLM-kantoor gevestigd was. Daar werd je flink aangekleed met vliegkappen en vliegbrillen, en ging je vervolgens in een open auto richting luchthaven. Dit was een pr-stunt van de KLM om natuurlijk het vliegen te promoten. Eenmaal aan boord kreeg je een warme kruik uitgereikt, vliegen toen was zonder luxe franje. Wel kon je de piloot onderweg vragen even een paar rondjes over het huis van tante Annie en oom Bert te vliegen om die toe te zwaaien.

Men had toen geen ferme toeloop van passagiers, maar wel veel dagjesmensen die kwamen kijken. En de verkoop van de kaartjes hiervoor oversteeg de inkomsten van de vliegpassagiers. Maar in 1969 kwam er een kleine revolutie, de Boeing 747 werd geïntroduceerd, daar konden wel in een klap 500 passagiers in. Daarna was er geen houden meer aan. Begon het ooit in 1920 met 440 passagiers per jaar, tien jaar later waren het er al 100.000. En vorig jaar waren het er 58 miljoen! En het zal alleen maar doorgroeien. Misschien nu ondenkbaar, maar over tien jaar zullen we de commotie over de groeiplannen van nu, bijschrijven in de geschiedenisannalen van Schiphol.

VrouwSimona…

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie