Krijten op een startbaan voor vliegtuigen. Zo'n kans krijgt je als kind niet iedere dag.
Krijten op een startbaan voor vliegtuigen. Zo'n kans krijgt je als kind niet iedere dag. René de Leeuw

Veel interesse voor Burendagen op luchthaven Schiphol

8 april 2019 om 14:00 lokaal

SCHIPHOL Straatkrijten op een landingsbaan van Schiphol. Dat is eens wat anders dan het volkliederen van een stoep of schoolplein. Zaterdag en zondag kon dit tijdens twee Burendagen op Schiphol.

De Burendagen draaiden om het onderhoud aan de Zwanenburgbaan, dat nog duurt tot 21 april. Tweeduizend omwonenden konden een kijkje komen nemen. De beschikbare plaatsen waren binnen 24 uur vergeven, vooral aan inwoners van gebieden met vliegtuiglawaai.

GEZINNEN Bezoekers verzamelen zich zaterdagmorgen in kantoorgebouw The Base op Schiphol-Centrum. Veel gezinnen met kinderen. Zij kunnen hier alvast kennis maken met het werk van de douane, de luchtverkeersleiding en het Schipholfonds. Alvorens in de bus te stappen, mogen de bezoekers raden hoeveel rechtstreekse bestemmingen Schiphol aanbiedt. "200?", klinkt het. "80?" "542?" Het zijn er 327.

Op de baan zelf krijgen de bezoekers van alles te zien. Allereerst de graaf- en asfaltmachines. "Dat is reservematerieel", zegt Dick Kuin, projectleider van aannemer Heijmans. "Het werk gaat nu gewoon door. Als er iets kapot gaat, dan schakelen we alsnog de tentoongestelde voertuigen in." Dat is zaterdagochtend niet nodig. Schiphol zelf toont de imposante voertuigen die bij sneeuwval de banen sneeuwvrij houden, voertuigen van de brandweer en de 'Kievit', een voertuig dat de vogelwacht inzet bij het verjagen van vogels.

ANDERE KANT "We zien Schiphol nu eens van de andere kant", zegt een enthousiaste Louise van Groenestein uit Nieuw-Vennep. "Anders van buitenaf, nu van binnenuit." Als buur van Schiphol heeft ze thuis wel hinder van het lawaai. "Het lawaai hoort erbij als je in deze omgeving woont. Al denk je wel eens: daar komt weer zo'n kreng. Want ik merk dat het drukker wordt. Vooral 's avonds laat en 's morgens vroeg. Mijn man en ik maken maar korte nachtjes." Van de familie Peters uit Aalsmeer ziet graag meer spreiding van de overlast: "Bij Lelystad wordt moeilijk gedaan over 10.000 vluchten. In Aalsmeer hebben we er bijna 100.000."

Bezoekers genieten van wat ze zien en kinderen krijten het zwarte asfalt vol. Intussen krijgt vooral Amstelveen de volle laag van vliegtuigen die de Zwanenburgbaan nu niet kunnen gebruiken. Een bezoeker uit de Amstelveense wijk Westwijk zegt er toch niet heel veel last van te hebben. "Dat er vliegtuigen zijn, weet je als je hier komt wonen", zegt hij. "En Schiphol is belangrijk voor de economie." Berusting klinkt veel door in wat de bezoekers over Schiphol zeggen. Toch zijn de gevolgen soms ingrijpend. Cees Buis, die een kwekerij dichtbij de Aalsmeerbaan had, moest zijn bedrijf opgeven. "Eerst moest de schoorsteen omlaag van 32 naar 16 meter", zegt hij. "En door de luchtvervuiling groeiden de planten niet meer. Over schadevergoeding is nooit overeenstemming gekomen." Hij woont nu in Rijsenhout.

REGEN Een uur is gauw om. De bus rijdt nog langs de brandweeroefenplaats en de kazerne van de marechaussee, en eindigt de rit bij The Base. En de krijttekeningen? Geen probleem. "Wat regen en ze zijn verdwenen", aldus een medewerkster.

René de Leeuw

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie