R-Netbuslijn 341 is een snelle groeier, maar in Floriande is niet iedereen tevreden.
R-Netbuslijn 341 is een snelle groeier, maar in Floriande is niet iedereen tevreden. René de Leeuw

Discussie kan beginnen: Connexxion stelt wijzigingen voor

1 juli 2019 om 09:10 lokaal

HOOFDDORP Connexxion bereidt zich alweer voor op de dienstregeling van komend jaar. Het concept Vervoerplan 2020 belooft diverse veranderingen. Over sommige voornemens is nog discussie.

De naweeën van de grote vernieuwing van de dienstregeling eind 2017 zijn nog steeds merkbaar. Bijvoorbeeld in Floriande, rond lijn 341 (Spaarne Gasthuis - Schiphol - Amsterdam-Zuid) over de Fanny Blankers-Koenlaan. De lijn kent een sterke reizigersgroei, maar er gaan naar de zin van bewoners teveel bussen door hun straat. Connexxion voelt echter vanwege het succes van de lijn weinig voor aanpassing. De bus verbindt Floriande uitstekend met Hoofddorp NS en Schiphol en er zitten veel passagiers in die anders met de auto zouden reizen. Er komt wel een herinrichting van de weg en de halte wordt verplaatst. De gemeente houdt echter zorgen over de leefbaarheid. De Adviescommissie voor de concessie Amstelland en Meerlanden meent dat voor 2021 'nadere overwegingen' nodig zijn.

KEUKENHOF Lijn 397 (Nieuw-Vennep - Schiphol - Amsterdam) wil Connexxion doortrekken naar P+R Getsewoud, waar toeristen dan kunnen overstappen op een Arriva-bus naar de Keukenhof. Begin 2019 is het beginpunt van de Keukenhoflijn al verplaatst van het volle Schiphol-Plaza naar Hoofddorp NS, maar ook daar is het eigenlijk al te druk. De halte Getsewoud biedt meer ruimte. De Reizigers Adviesraad (RAR) vraagt zich echter af of lijn 397 niet beter naar Lisse(rbroek) kan doorrijden, zodat overstappen niet meer nodig is: "Overstappen in het zicht van de haven is ongewenst."

De komst van de frequente Schiphol Cirkellijn heeft tot gevolg dat minder bussen vanuit de regio rijden via Schiphol-Plaza. Zo wil Connexxion de lijnen 194 en 195 uit de richting Badhoevedorp afkappen bij Knooppunt Schiphol-Noord. Daar is altijd een snelle overstap naar Schiphol Plaza aanwezig en dit ontlast de Schipholtunnel. De terugritten richting Badhoevedorp blijven wél via Plaza rijden, om een onaantrekkelijke overstap van hoog- naar laagfrequent te voorkomen. De meningen hierover zijn verdeeld. In één reactie wordt ook overstappen op hoogfrequente lijnen 'ongewenst' genoemd, in een andere reactie heet de opzet voor de terugweg zonder overstap 'doordacht'.

192 Connexxion wil bus 145 (Hoofddorp-Badhoevedorp) doortrekken naar Schiphol-Noord en het nummer 192 geven. Een gevraagde doortrekking van Hoofddorp Centrum naar Hoofddorp NS zit er niet in, omdat daar al veel bussen rijden. Connexxion onderzoekt of er een spitsbus kan komen tussen Rijsenhout en Hoofddorp. Het huidige AML Flex op-afroep-systeem biedt in de spits te weinig capaciteit. Verder wil Connexxion 'scholierenlijn' 661 (Zwanenburg-Hoofddorp) schrappen. Een voorgenomen frequentieverlaging van lijn 340 (Uithoorn-Hoofddorp-Haarlem) op zondag roept kritiek op dat dit niet past in de R-Netfilosofie dat ook op rustiger momenten hoogfrequente reismogelijkheden aanwezig zijn.

René de Leeuw

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie