Afbeelding
Eigen foto

Tweede plaats in ijzersterke oval-race voor Rinus van Kalmthout

26 augustus 2019 om 11:45 Autosport

HOOFDDORP TeamNL-rijder Rinus van Kalmthout (Rinus VeeKay) heeft op de oval van Gateway MotorsportsPark laten zien dat hij terecht titelkandidaat is in het Indy Lights Championship presented by Cooper Tires. Gestart vanaf de tweede positie achter Oliver Askew pakte hij al in de tweede bocht de leiding in de race.

Van Kalmthout reed 52 ronden lang aan de leiding van de oval-race over 75 ronden en haalde alles uit zijn auto wat er in zat, maar kon de duidelijk snellere auto van Askew toen niet langer achter zich houden. De 18 jaar jonge TeamNL-coureur finishte als tweede en besefte dat hij een fantastische race had gereden.

OVERTUIGEND De tweede oval-race van dit seizoen in het Indy LightsChampionship werd gereden op de Gateway International Raceway, een 1,25 mijl (2 km) lange oval gelegen in Madison in de Amerikaanse staat Illinois. Vorig seizoen won Van Kalmthout hier in de Indy Pro 2000 op overtuigende wijze.

In de kwalificatie reed Van Kalmthout de tweede tijd en werd hem duidelijk dat de pure snelheid van zijn Juncos Indy Lights auto waarschijnlijk niet voldoende zou zijn. Hij besefte dat hij in de race snel moest toeslaan en een voorsprong moest zien op te bouwen. In de race over 75 ronden zou de snelheid van de auto van zijn titelconcurrent Oliver Askew immers zeker het verschil gaan maken, tenzij Askew in gevecht zou komen met andere rijders achter hem.

ROLLENDE START Het strijdplan van VeeKay begon uitstekend. Bij de rollende start reed hij naast Askew en pakte al in de tweede bocht met een prachtige actie de leiding in de race. Ronde na ronde bouwde hij zijn voorsprong op, na tien ronden had hij al een marge van ruim 4,5 seconde.

Op dat moment spinde Toby Sowery in de achterhoede van de baan, waardoor de safetycar in de baan kwam en Van Kalmthout zijn mooie voorsprong weer kwijt was. Vijf ronden lang reed het veld achter de safetycar, waarna de TeamNL-rijder geconcentreerd de leiding in de race behield.

IDEALE LIJNEN Van Kalmthout haalde alles uit de auto dat er in zat, reed ideale lijnen zo dicht langs de oval-muur dat iedereen de adem inhield, maar hij kon dit keer niet loskomen van de Andretti-rijder. Eenmaal toucheerde hij de muur zelfs lichtjes, zonder gevolgen, maar dat maakte duidelijk dat Van Kalmthout de absolute limiet opzocht om de leiding in de race te behouden. Zo reed hij ruim tweederde van de race, 52 ronden lang op kop en pakte daarmee ook nog 1 extra punt voor het rijden van de meeste ronden aan de leiding.

Aan de manier waarop Askew hem volgde zag Van Kalmthout dat de snelheid van zijn auto niet voldoende was. In ronde 53 gebruikte Askew het surplus van zijn auto, positioneerde zich naast de Juncos Racing-bolide en pakte de leiding over van de Nederlander die met een uiterste krachtsinspanning nog Askew probeerde terug te pakken hetgeen net niet lukte.

OP DE LIMIET Van Kalmthout bleef op de limiet rijden, maar zag desondanks Askew elke ronde iets meer afstand nemen. Hij kwam na 75 ronden als tweede over de finish, wist dat hij alles had gedaan dat binnen zijn mogelijkheden lag en stond daarom trots en tevreden op het podium.

Door de zege van Oliver Askew is de achterstand van Van Kalmthout, als nummer twee in het kampioenschap, met nog vier races op het programma opgelopen tot 52 punten. Benieuwd hoe het er voor Van Kalmthout uitziet tijdens zo'n race? Bekijk dan bovenstaande beelden vanuit de cockpit. 
 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie