Dick Benschop en Jurgen Nobel op bezoek bij buurtvereniging Het Dijkhuis in Oude Meer.
Dick Benschop en Jurgen Nobel op bezoek bij buurtvereniging Het Dijkhuis in Oude Meer. Margo Oosterveen

'Vliegtuigen horen erbij, maar soms is het te veel'

2 september 2019 om 15:46 Natuur en milieu

OUDE MEER De Schipholdirecteur zat er ontspannen bij, in hemdsmouwen, verse koffie voor zijn neus. Dick Benschop was vorige week op werkbezoek in Oude Meer, met uitzicht op de Ringvaart. Om in gesprek te gaan met wethouder Jurgen Nobel. "Maar zeker ook, omdat ik meer en beter met onze buren wil overleggen."

Voor de leden van de buurtvereniging Het Dijkhuis is het een uitgelezen kans om hun grieven op tafel te leggen. "Want als er vanaf twee banen, de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan, tegelijk wordt gevlogen, is het hier net een oorlogsgebied", zegt Guusje Commandeur, secretaris van de buurtvereniging. Toch wil ze niet klagen. "Je weet dat als je hier gaat wonen, je overlast kunt hebben. Ik denk alleen dat de lasten wat eerlijker verdeeld kunnen worden. Daarom moet Lelystad Airport ook open. De last moet over meerdere luchthavens verdeeld worden."

'Iedereen wil vliegen' Dat beaamt Benschop. "Iedereen wil vliegen. Dus we proberen de lusten en de lasten een beetje te verdelen." Dat is ook de reden van zijn bezoek aan zijn buren. "Schiphol is de afgelopen jaren heel hard gegroeid." Maar hij erkent dat de tijd van ongebreidelde groei voorbij is. "De minister heeft nu aangegeven dat we mogen groeien, mits de luchtvaartsector het verdient. Dat betekent voor ons dat we hard aan de gang moeten met maatregelen om de hinder te beperken, maar ook om CO2-uitstoot omlaag te brengen en minder ultrafijn stof de lucht in te laten komen."

BALANS Jurgen Nobel, wethouder Luchthavenzaken, was ook niet ontevreden over de brief die de minister in juli schreef over de groei van Schiphol. "Haarlemmermeer zoekt altijd de balans tussen de lusten en de lasten. Die luchthaven geeft economische voorspoed. Veel mensen vinden er werk. Maar ik hoor ook steeds meer geluiden van overlast." Hij vertelt Benschop over zijn Schipholtour, die hij voor de zomer ondernam en waarin hij bijna alle 31 kernen bezocht, om met inwoners en ondernemers te spreken over de luchthaven. "Wat mij vooral opviel, is dat hier veel mensen wonen die heel goed begrijpen dat zo'n luchthaven werk en welvaart oplevert. Maar, zoals Dick ook al zei, de groei is wel heel snel gegaan."

IN DE TUIN Guusje Commandeur is het daarmee eens. "Vliegtuigen horen erbij. Maar nu is het te veel. En het begint hier vaak rond een uur of vier 's middags. Dan vliegen hier extra veel vliegtuigen over. Dat lijkt bijna op pesten. Want dan zitten mensen in de tuin, nadat je van je werk thuiskomt. Vroeger waren de vliegtuigen lawaaieriger, maar het waren er wel minder."

AFWEGING "Het ingewikkelde", legt Benschop uit, "is dat we uit moeten kijken dat we problemen niet te veel verschuiven. Als je minder op de ene baan gaat vliegen, moet je meer inzetten op een andere banen. Dat is altijd een lastige afweging. Ik kan wel zeggen dat we continu bezig zijn met kijken hoe en waar we hinder kunnen beperken. Waar hebben mensen overlast en wat kunnen we daaraan doen? Daarom zullen jullie me ook vaker in de omgeving zien. We willen de kwaliteit van leven in overleg met onze buren verbeteren."

GECONTROLEERDE GROEI Waarom die groei nodig is, wil hij nog een keer uitleggen. "Het is belangrijk, voor onze economie, dat we verbonden blijven met de economische centra van de wereld. Dat is de netwerkfunctie van de luchthaven. Daarnaast geven luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM, aan dat ze zicht moeten houden op groei. Maar nogmaals: het gaat om gematigde, gecontroleerde groei. Veel minder hard dan we de afgelopen tijd hebben gedaan."

NACHTRUST Jurgen Nobel wil de nachtrust nog even op tafel leggen. "Op mijn tour door Haarlemmermeer kreeg ik vaak terug dat die verstoring van de nachtrust een belangrijk punt is. Ik hoop dat de minister hier flinke stappen gaat maken. Want slaapverstoringen kunnen behoorlijke gezondheidsproblemen opleveren."

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie