Ontvangst van minister Cora van Nieuwenhuizen (r.) door burgemeester Marianne Schuurmans en wethouder Jurgen Nobel.
Ontvangst van minister Cora van Nieuwenhuizen (r.) door burgemeester Marianne Schuurmans en wethouder Jurgen Nobel. René de Leeuw

Minister Cora van Nieuwenhuizen luistert naar inwoners Haarlemmermeer

3 september 2019 om 12:27 Politiek

HOOFDDORP Minister Cora van Nieuwenhuizen bracht maandag een werkbezoek aan Hoofddorp om te praten over haar voornemen om Schiphol beperkte groei toe te staan mits daar vooraf aantoonbaar minder hinder tegenover staat. Over hoe dit beleid precies vorm moet krijgen, deed zij nog geen concrete uitspraken. "Ik ben vooral gekomen om te luisteren," zei ze. "Om van de mensen te horen wat ze dwars zit."

Het bezoek vond plaats bovenin de Pharos toren naast het station, met een prachtig uitzicht over onder meer de luchthaven. Van Nieuwenhuizen had eerst bestuurlijk overleg met burgemeester Marianne Schuurmans-Wijdeven en wethouder Schipholzaken Jurgen Nobel. Daarna sprak ze met bewoners en ondernemers uit Haarlemmermeer.

De minister verklaarde na afloop heel genuanceerde en constructieve geluiden te hebben gehoord. "De mensen zijn niet tegen Schiphol of tegen vliegen, velen verdienen er ook hun brood. Ze kwamen vaak met heel concrete ideeën." Uit de gesprekken maakte de minister wel op dat voor velen het maximum bereikt is van wat ze aan overlast kunnen verdragen: "Bewoners vroegen onder meer om minder vluchten in de nacht en om rustmomenten. Ook was er een bewoonster van een straat waar in het verleden geïsoleerd is, maar de toenmalige bewoner heeft dit huis toen niet laten doen. Zij wil nu ook graag die isolatie."

De minister kon nog niet aangeven hoe de uitruil van minder hinder en meer vluchten gaat uitpakken. "Om daar een goede balans in te vinden zijn juist de gesprekken bedoeld zoals ik die vandaag voer."

TWEEDE KAAGBAAN Een belangrijk punt voor Haarlemmermeer is dat het af wil van de reservering voor een mogelijke tweede Kaagbaan. Wethouder Jurgen Nobel vindt die baan overbodig. "De reservering beperkt nu sterk de mogelijkheden van ontwikkelingen zoals woningbouw in met name Rijsenhout. Als ik zie hoe de discussie over Schiphol nu verloopt, denk ik niet dat een extra baan nog nodig is. Lelystad gaat vluchten opvangen en er kunnen vluchten naar Rotterdam en Maastricht. Ook kan de trein een deel van de vluchten vervangen."

Van Nieuwenhuizen kon zich goed voorstellen dat spoedige duidelijkheid gewenst is: "Er was hier een ondernemer uit het gebied waarop die baan van invloed is, die door de huidige onzekerheid niet weet hoe hij verder moet met zijn bedrijf. Dit onderwerp gaat spelen in het kader van de Luchtvaartnota die eind dit jaar komt. Daarin wordt de afweging gemaakt hoe we op de lange termijn verder gaan met de luchtvaart in Nederland. Daarvan hangt af welk banenstelsel nodig is. We weten nu echter nog niet waar we daarmee gaan uitkomen. "

De minister liet zich ook informeren over 'geluid adaptief bouwen': zodanig bouwen dat vlieglawaai de minste overlast geeft. Dat kan door het kiezen van juiste vormen, positie en materialen. "Dit wil ik zeker meenemen in de discussie over wonen en vliegen," aldus de minister. "Je kunt ook denken aan dit combineren met groene gevels en daken om ultrafijnstof af te vangen."

AANDEEL Haarlemmermeer wil als gemeente waar de luchthaven in ligt graag meer bestuurlijke invloed. Bijvoorbeeld door een aandeel in Schiphol te nemen. "Als middel," verklaarde Nobel. "Niet als doel op zich. Als Schiphol groeit, komen er meer mensen naar toe over onze wegen." Burgemeester Marianne Schuurmans-Wijdeven vulde aan: "Als er problemen zijn met kerosine of koffers, dan hebben wij een veiligheidsprobleem." De minister toonde begrip. "Maar het is niet zo dat ik meer zal luisteren naar een partij die een aandeel heeft in de luchthaven dan naar anderen."

René de Leeuw

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie