De bus van de Schiphol Experience.
De bus van de Schiphol Experience. René de Leeuw

Rondrit Schiphol Experience mist spektakel

4 september 2019 om 12:29 Activiteiten

SCHIPHOL Zo'n twintig mensen, kinderen en volwassenen, komen bijeen bij Planes@Plaza op Schiphol. We hebben ingecheckt voor de 'Schiphol Experience', een rondrit over de luchthaven. Een man in een wat carnavalesk ogend pilotenpak haalt ons op. Dat is Ron, gastheer en chauffeur. Hij leidt ons de terminal uit naar de wachtende bus.

Schiphol is altijd een grote publieke attractie geweest. In de eerste decennia kwamen er zelfs veel meer mensen kijken dan vliegen. Terrassen met uitzicht op de vliegtuigen waren zeer populair en dat gold ook voor rondritten over het platform, die, met enkele onderbrekingen, door de jaren heen plaatsvonden. De laatste onderbreking kwam in 2001 nadat vliegtuigen zich in de New Yorkse Twin Towers en het Pentagon hadden geboord. Schiphol wilde toen geen rondritten meer. Omdat er vraag naar bleef, zijn er later toch weer rondritten gekomen, uitgevoerd door de firma Lovers, bekend van de rondvaarten door de Amsterdamse grachten. Maar rondrijden over de platforms waarbij je van dichtbij de vliegtuigen kunt zien die daar worden afgehandeld is er helaas niet meer bij.

SCHIPHOL-OOST "Welkom, deze rondrit voert langs plekken op Schiphol waar je normaal niet gauw komt," meldt Ron. Dat is nog steeds wel zo, maar op die plekken kun je veelal ook zonder rondrit wel komen. De tocht voert eerst naar Schiphol-Oost, langs het oude platform dat nu in gebruik is voor sjieke zakenjets. Ook komen we bij de vroegere Fokker-fabriek, waar nu tal van andere bedrijven gevestigd zijn. Hoogtepunt vormen de KLM-hangars, die wel vanaf platformzijde bekeken worden. "Met een beetje geluk zijn er wat vliegtuigen te zien," meldt Ron vooraf. Dat geluk is er. Voor de hangars staan een Airbus A330 en een Boeing 787 van de KLM en juist op dit moment wordt een enorme KLM Boeing 777 voorbij gesleept. Verderop staat een 777 van de Indiase maatschappij Jet Airways, die in april failliet ging, waarbij dit toestel strandde op Schiphol en sindsdien niet meer heeft gevlogen. Vliegen, dat doen ook drie nieuwe Boeing 737 MAX toestellen van TUI Nederland niet. De MAX heeft een wereldwijd vliegverbod vanwege technische problemen waarvoor Boeing koortsachtig aan oplossingen werkt.

De rit voert vervolgens langs het gebouw van de luchtverkeersleiding en de oude verkeerstoren die nu fungeert als restaurant. In de bus bevinden zich beeldschermen die veel aanvullende informatie bieden over verkeersleiding, catering, sneeuwbestrijding, dierenhotel en tal van andere zaken. Ook zijn beelden te zien van het grote transport begin dit jaar van een Jumbo Jet naar het Corendon-hotel in Badhoevedorp. Vanuit de bus is nog net het topje van de rode staart te zien.

BAAN De bus halteert even bij de kop van de Aalsmeerbaan waar juist enkele toestellen vertrekken. Daarna gaat het verder naar een uithoek van Schiphol waar een normaal mens inderdaad (soms liever) niet komt. Hier bevinden zich de kazerne van de Koninklijke Marechaussee, een extra beveiligde rechtbank en een gevangenis annex uitzetcentrum. Ook zijn hier een oefenplaats van de luchthavenbrandweer en de garage van de sneeuwvloot. Terug op Schiphol-Centrum zien we de A-pier in aanbouw, maar daarvoor hoef je niet met een rondrit mee.

Het moet gezegd: Lovers maakt er het beste van. Spektakel ontbreekt, maar voor wie Schiphol hooguit kent als luchtreiziger, is de rit van een uur zeker informatief. Natuurlijk, een platformrondrit geeft gedoe met veiligheidscontroles. Toch zijn er luchthavens waar het wel kan, zoals Zürich en Frankfurt.

René de Leeuw

Boeken kan via lovers.nl. De prijs is vrij pittig: 16 euro. Kinderen 8 euro.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie