Brandweerlieden van de Luchthavenbrandweer op Schiphol oefenen bij de nieuwe 'motor' van de Firefly.
Brandweerlieden van de Luchthavenbrandweer op Schiphol oefenen bij de nieuwe 'motor' van de Firefly. René de Leeuw

Blussen Schiphol beter oefenen met Firefly

29 september 2019 om 14:46 Verkeer en vervoer

SCHIPHOL Op Schiphol is het oefenvliegtuig 'Firefly' van de luchthavenbrandweer gemoderniseerd. Daardoor zijn er nieuwe oefenmogelijkheden gekomen voor de brandweerlieden.

René de Leeuw

Alarm! Groot Alarm! Mayday! Mayday! Er staat een vliegtuigmotor in brand. Van een Airbus A380 nog wel, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Vlammen groter dan de motoren zelf al zijn, slaan naar buiten en uit het onderstel komt rook. Pakweg één, twee minuten later stormen drie imposante blusvoertuigen, zogeheten 'crashtenders', met zwaailichten en loeiende sirenes op het onheil af. Ze richten hun waterkanonnen op het vuur. Dat dooft de vlammen nog niet geheel, maar brandweerlieden rollen slangen uit, waarmee zij het vuur binnen enkele minuten alsnog doven.

Dit tafereel is geen echte noodsituatie, maar vindt plaats op het oefenterrein van de luchthavenbrandweer op Schiphol. Er stond geen echte A380 in brand, de vlammen kwamen uit het oefenvliegtuig Firefly, een metalen monster waarvan romp en neus lijken op die van een Boeing 747, inclusief karakteristieke 'bult', en de staart van een McDonnell Douglas MD-11 met een motor die als een buis dwars door die staart heen gaat.

De vleugel links, inclusief een motoren, bootst kleinere vliegtuigen na, zoals de Boeing 737. De rechtervleugel, met motor en onderstel, waren voorheen een imitatie van de 747, maar door aanpassingen zijn dat vleugel, motor en onderstel geworden van de Airbus A380, die nog een flink slagje groter is dan de 747. Van de A380 komen er twee of drie per dag op Schiphol en het blussen van een eventuele brand met dit type kan de brandweer nu nog beter oefenen.

ROTEREN De recente opknapbeurt van de Firefly, die sinds 2002 op Schiphol staat, betreft nog enkele verbeteringen. Net als bij een echt vliegtuig kan de motor roteren, zodat er realistischer geoefend kan worden. Verder kan voortaan extra rook naar de motor en het onderstel worden geleid om meer denkbare noodsituaties te kunnen nadoen. Het onderstel kan nu ook knallen, om een door de hitte exploderende band na te bootsen.

"Door de aanpassingen aan de Firefly hebben we meer keuze gekregen aan scenario's die we kunnen oefenen en mogelijkheden om tijdens een oefening de situatie aan te passen, zodat we aan bepaalde onderdelen van een oefening extra aandacht kunnen geven," zegt officier opleiding en training Alex Hagenbeek van de luchthavenbrandweer tijdens het gadeslaan van de oefening.

Trainen is een cruciale activiteit van de brandweer opdat bij een ongeval de kansen op overleven zo groot mogelijk zijn. "We oefenen elke dag," vervolgt Hagenbeek. "Niet alleen hier, maar bijvoorbeeld ook op vliegveld Twente, waar het rustig is, zodat we de vliegoperatie op Schiphol niet hoeven te verstoren. De eis is dat we binnen drie minuten na een melding op de plek van een ongeluk zijn, waar ook op het luchthaventerrein, ook bij de verste baankoppen. En dat bij alle weersomstandigheden, bij regen en sneeuw, overdag en 's nachts. Dat is een zware opgave. Want al zijn we maar één seconde te laat, dan hebben we wat uit te leggen."

TEVREDEN De vlammen zijn gedoofd en Hagenbeek is tevreden over de prestaties van de brandweerlieden. Hij vertelt dat er naast de aanpassingen aan de Firefly meer vernieuwingen komen bij de luchthavenbrandweer. Die krijgt ook nieuwe crashtenders, dertien stuks, sneller en slimmer uitgerust dan de huidige. De eerste exemplaren worden al volop getest en komend voorjaar wordt de introductie verwacht.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie