De eerste automatische passagiersbrug, een dubbele, is gereed om te worden aangesloten op de deuren van een Boeing 777.
De eerste automatische passagiersbrug, een dubbele, is gereed om te worden aangesloten op de deuren van een Boeing 777. René de Leeuw

'Slurf' Schiphol rijdt in minuut naar z'n plek

29 september 2019 om 14:48 Verkeer en vervoer

SCHIPHOL Op Schiphol is 's werelds eerste automatische passagiersbrug - voor gewone mensen: 'slurf' - in gebruik genomen. Daardoor kunnen passagiers bij aankomst sneller uitstappen, wordt het afhandelen veiliger en is er minder kans op schade.

René de Leeuw

De eerste automatische passagiersbrug verkeert nog in de testfase, maar hij draait al wel volwaardig mee bij het afhandelen van vliegtuigen. Hij bevindt zich aan de F-pier, bij 'gate' F9. Eind dit jaar bepaalt Schiphol of zij er tevreden over is en zo ja dan worden alle pieren van automatische slurven voorzien. Het gaat om een dubbele brug voor het afhandelen van grote vliegtuigen. Deze wordt aangesloten op twee vliegtuigdeuren tegelijk, zodat in- en uitstappen aanzienlijk sneller verlopen dan bij een enkele brug.

De automatische slurf moet binnen een minuut op het vliegtuig zijn aangesloten. "Als uitgangspunt hebben we genomen medewerkers die heel vaardig zijn met het besturen van de huidige passagiersbruggen," zegt projectleider Oscar Maan van Schiphol. "Die doen het in een minuut. Wij meenden dat een automatische brug het ook in een minuut moet kunnen. Niet één keer, maar altijd. Gegarandeerd."

Bij handbesturing kan het aansluiten van een brug wel twee, drie of vier minuten in beslag nemen. En soms gaat er wat fout. Dan raakt de brug bijvoorbeeld de motor, waardoor flinke schade en vertraging kunnen ontstaan. Automatische passagiersbruggen moeten trefzekerder hun doel kunnen bereiken.

SNELLER Wat passagiers er vooral van gaan merken is dat bij aankomst de deuren sneller opengaan," aldus Mirjam de Boer-Postmus, de Schiphol-directeur die over dit soort attributen op de luchthaven gaat. "Het is voor passagiers vervelend als zij in het gangpad van het vliegtuig staan te wachten totdat zij eindelijk het vliegtuig kunnen verlaten, terwijl intussen anderen bezig zijn zware tassen uit de bagagevakken te tillen. Overstappers krijgen zo ook wat meer tijd om een aansluitende vlucht te halen."
Geen wonder dat de KLM, die de afhandeling van de meeste vliegtuigen op Schiphol voor haar rekening neemt, nauw betrokken is bij de ontwikkeling. Voor de KLM is die gegarandeerde minuut ideaal. Vliegtuigen afhandelen is een haastklus waarbij enkele minuten tijdwinst heel nuttig is.

GEGEVENS De brug zelf is gebouwd door de Chinese fabrikant CIMC-TianDa en de slimme technologie waarmee de brug wordt aangestuurd, is ontwikkeld door het Nederlandse hightech bedrijf Sioux-CCM, dat gevestigd is in Nuenen, nabij Eindhoven. De software die de slurf aanstuurt, beschikt over gegevens waar de deuren zich bij ieder vliegtuigtype bevinden. De afhandelaar geeft vooraf aan welk type aan een gate wordt verwacht. Verder bepalen sensoren exact waar een vliegtuig stil is komen te staan en waar de brug naar toe moet. Vliegtuigen parkeren namelijk niet altijd exact op de voorgeschreven lijn die op het platform geschilderd staat. Ze staan niet helemaal recht, rijden iets te ver door of juist niet ver genoeg. Ter oriëntatie dient een donkere streep, die verplicht onder iedere vliegtuigdeur te vinden is, ongeacht de beschildering.

Het systeem werkt automatisch, maar voorlopig blijft er altijd iemand bij die alles in de gaten houdt. "Die stelt de passagiersbrug in werking en houdt zijn hand op een knop tot de brug is aangesloten," zegt Jarno Lathouwers van Sioux-CCM. "Gaat er iets fout, dan laat hij de knop los en dan valt het systeem stil. Net als bij de dodemansknop in treinen." Lathouwers verwacht dat hiervoor mettertijd een oplossing komt waarbij slurven op afstand in de gaten worden gehouden.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie