column
column renee heijmans

Column René Heijmans: Gehacked en gelekt?

29 oktober 2019 om 13:30 Column

Sensatie! Kommer en kwel! Wat is er aan de hand? Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) is gehacked. Het door Schiphol Group en Luchtverkeersleiding Nederland ingestelde BAS is zo lek als een mandje gebleken. De BAS is de plek waar we kunnen klagen wanneer we geluidsoverlast ervaren van Schiphol. Wat de BAS vervolgens met al die klachten doet blijft ietwat onduidelijk. In 2018 waren er 121.000 meldingen, maar of dat nu geleid heeft tot ingrijpende aanpassingen om de geluidsoverslast te beteugelen? De BAS lijkt niet veel meer te doen dan het registreren van het aantal klagers en waarover ze klagen en vervolgens verdwijnt er een rapport diep ergens achter in een la of zo. Door de andere naam lijkt het alsof we van doen hebben met een onafhankelijk klachteninstantie, maar het is natuurlijk een vestzak broekzak constructie. Het is net als een slager die zijn eigen vlees keurt. Of wellicht herinnert u zich die reclame nog met "wij van wc eend adviseren wc eend!"

En als je dan een keertje wil klagen dan moet je echt van goeden huize komen om deze haast niet te nemen vesting te trotseren. Op een verouderde website wordt van je verwacht dat je eerst door het registratieproces gaat voordat je daadwerkelijk aan enige klacht toekomt. Ik heb het meermaals geprobeerd, maar was te ongeduldig om het gehele proces te doorlopen. Gelukkig is mijn man wat vasthoudender, zodat we af en toe nog eens een klacht over het voetlicht hebben gekregen.

Maar goed, nu dan gehacked en gelekt. Over het aantal getroffenen verschillen de media, maar gegevens van duizenden geregistreerde klagers zijn hiermee mogelijk op straat komen te liggen. Ook die van mijn man. Dus kreeg hij een mailtje deze week waarin wat gewauweld werd over "kwetsbaarheid van de website en de bijbehorende registratiesystemen". Maar was het dan zo verschrikkelijk moeilijk om toe te geven voor Schiphol dat ze voor dit BAS gewoon zwaar verouderde programmatuur hebben gebruikt, die qua AVG absoluut niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet? En dat de website al tijden op de nominatie stond om vervangen te worden maar naar alle waarschijnlijkheid niet de prioriteit heeft gekregen die het wellicht toch verdiende?

Misschien is dit een mooi moment om een echt onafhankelijk meldpunt in te stellen, vanuit de overheid, waarin ook bewoners en Schiphol een aandeel mogen hebben. Zonder ingewikkelde registratieprocessen, laagdrempelig en een meldpunt dat ook werkelijk iets doet met de klachten. Zonder hacken en lekken.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie