De door Connexxion bestelde gelede elektrische bus.
De door Connexxion bestelde gelede elektrische bus. Ebusco

Nieuwe stap Connexxion naar schoon busvervoer

5 november 2019 om 13:54 Verkeer en vervoer

AMSTELLAND/MEERLANDEN Met een recente order voor nieuwe elektrische bussen heeft Connexxion een nieuwe stap gezet naar schoner en stiller busvervoer in de Amstelland/Meerlanden (AML) regio. De order omvat 156 bussen, waarvan er 107 in AML gaan rijden. De nieuwe bussen gaan eind volgend jaar rijden, bij het ingaan van de dienstregeling 2021.

Kenmerk van de nieuwe elektrische bussen is dat zij aanzienlijk verder kunnen rijden op één volle accu dan de huidige elektrische bussen: 350 tegen 70 kilometer. Het grote bereik van de bij het Brabantse Ebusco bestelde bussen is, naast de kosten, de belangrijkste factor voor Connexxion geweest om juist voor deze bussen te kiezen. Die 350 kilometer geldt wel in ideale omstandigheden, maar biedt veel meer ruimte om flexibel een dienstregeling op te stellen dan de huidige elektrische bussen.

VREES Eerder was er vrees dat met de komst van meer elektrische bussen op langere lijnen, zoals R-Netlijn 300, extra overgestapt zou moeten gaan worden, maar door de uiteindelijke keuze voor de Ebusco-bussen is dat dankzij het grote bereik niet nodig. Er blijft in de regio nog een beperkt aantal dieselbussen rijden, waaronder dubbeldekkers tussen Haarlem en de Zuidas in Amsterdam. De huidige bij elkaar honderd elektrische bussen, die op een aantal regionale lijnen zoals tussen Aalsmeer/Uithoorn – Amstelveen/Amsterdam en op en rond Schiphol rijden, blijven ondanks hun beperkte bereik, gewoon in dienst.

WINNAAR Connexxion heeft negentien busbouwers gevraagd offerte uit te brengen, wat geleid heeft tot een shortlist van drie kandidaten, waarvan Ebusco de winnaar is geworden. Dankzij de grote actieradius kan Connexxion anders gaan kijken naar de laadpunten. Momenteel zijn er enkele centrale laadlocaties, waar bussen vanaf begin-/eindpunten leeg naar toe moeten rijden. "We willen graag meer kleine laadlocaties op eindpunten," zegt Connexxion-woordvoerder Rick de Vries. "Leeg heen en weer rijden hoeft dan niet meer. Zo kunnen we bovendien de belasting van het wegennet verminderen." De nieuwe bussen zijn van alle moderne snufjes voorzien, zoals USB-poorten en Wifi. Ze zorgen voor een trillingsvrije rit, liggen 'lekkerder' en stabieler op de weg en zijn zowel van binnen als van buiten veel stiller dan dieselbussen. Verder stoten de bussen geen CO2, NOx en fijnstof uit.

Op lijn 300 gaan de extra lange gelede (harmonica)bussen na aflevering van de nu bestelde exemplaren verdwijnen. Het blijven gelede bussen, maar ze worden enkele meters korter en hebben één as onder het achterstuk in plaats van twee, zoals elektrische bussen die al op andere lijnen rijden. Om het kleinere aantal stoelen op te vangen zet Connexxion op heel drukke momenten op deeltrajecten versterkingsbussen in.

René de Leeuw

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie