Afbeelding
youtube

Youtube loopt niet warm voor Haarlemmermeer

15 maart 2020 om 13:04 Overig

Veel zwemmen, aardig wat mudmasters en gemeentepolitiek, en een snufje geschiedenis. Maar nergens hoge scores. Haarlemmermeer doet het niet bepaald goed op youtube.

Wie 'Haarlemmermeer' intikt bij de zoekfunctie op youtube krijgt als eerste hit 'Het verhaal van de Ringvaart', met 7.754 kijkers sinds de plaatsing op 11 mei 2016 relatief een goede score.Ook het aantal van 46 duimpjes omhoog mag als positief worden gezien. De kijker krijgt een stukje geschiedenis vaak in zwart wit met als bijzondere opmerking dat het gebied is 'uitgegroeid tot een van de mooiste gebieden van Nederland'.

De tweede hit heet: Onzichtbaar Nederland: Het ontstaan van de Haarlemmermeer, geplaatst op 14 december 2016. Het trekt met 33.625 weergaven flink meer kijkers, en ook de 158 likes mogen er zijn. Opmerkelijke uitspraak van de geïnterviewde geograaf Cordula Rooijendijk: Dijkwerkers verdwenen bij het graven van sloten soms in de modder en niemand heeft ze ooit nog gezien.

OP DE HAK GENOMEN Als snel komen twee filmpjes waarin het financiële beleid van de gemeente op de hak wordt genomen. In het televisieprogramma Kanniewaarzijn (12 april 2012) gaat het over de Calatravabruggen. 10.066 youtubekijkers zagen het bizarre verhaal over drie bruggen die 28,8 miljoen euro kosten en 9 miljoen euro herstel nodig hadden. Daarop komen 3 miljoen onderhoudskosten per jaar. Komisch: architect Calatrava nam vooraf niet eens aan kijkje in Haarlemmermeer en wilde bij de opening alleen verschijnen als ook koningin Beatrix zou komen. Aldus geschiedde.

Een ander opmerkelijk verhaal staat sinds 4 april 2016 op youtube en telt nu 13.535 weergaven: de uitzending van Z Today over het honkbalstadion in Hoofddorp. Onder de kop: 'Duur stadion in Hoofddorp maar Amerikanen komen niet' wordt het verhaal verteld van een sportvoorziening die 12 miljoen euro kostte en wat eigenlijk voor niets werd gebouwd. Hoewel, de bespeler Pioniers zal er blij mee zijn. Om de komst van enkele wedstrijden uit de Major Laeque mogelijk te maken werden kosten nog moeite gespaard. Pompeuze dugouts, riante kleedkamers en 300 ton Amerikaanse klei voor onder de grasmat.

ACTIEF De gemeente is met 325 video's op haar eigen kanaal de meest actieve speler op filmpjesplatform. Van de nieuwjaarsreceptie, tot een oproep voor een projectmanager; van de Park21 Zomerweken Circustheater tot een lezing van de winnaar Cruquius penning. Er staat van alles op, vaak van een goede kwaliteit. Het aantal weergaven behaalt echter niet vaak de honderd, en duizend views is bepaald een uitzondering. Zo is een filmpje over Burgemeester Onno Hoes op bezoek bij Fort Vijfhuizen door slechts 34 mensen bekeken. De filmpjes staan soms ook op het kanaal Ontdek Haarlemmermeer.

In dit kader past ook de uitzending van NH Nieuws 'Niet iedereen in Haarlemmermeer zit te wachten duur kunstwerk', over een gepland kunstwerk in park 21. Het telt sinds de plaatsing op 15 juni 2018 4.163 weergaven.

Een andere sneer richting de gemeente is de film 'Onbehoorlijk bestuur Gemeente Haarlemmermeer jegens TeleVerde'. Daarin wordt haarfijn uitgelegd welke rol diverse partijen spelen om het bedrijf tegen te werken om grond bij Badhoevedorp te ontwikkelen (10 oktober 2018). Het telt 1.222 weergaven.

BALLADE Er is van alles te vinden verder. Neem de film 'Haarlemmermeer vanuit de lucht', gemaakt met een drone. Griekmedia presenteert op 21 juni 2016 beelden van het Cruquius gemaal, Calatravabrug de Harp, en de Toolenburger plas. De 695 weergaven zijn mager gezien het resultaat. De 7 - 0 verhouding in likes-dislikes is terecht.

Leuk om te ontdekken is een filmpje van Project Aalscholver (7 abonnees) dat 22 maart 2017 het lied Ballade Van De Haarlemmermeer online zette. Goed voor 24 weergaven en likes. Van de evenementen komt voor Mud Masters aan bod, via vele tientallen vaak mooi gemaakte filmpjes.

ABONNEES Diverse partijen benutten youtube om een eigen kanaal te exploiteren. Maar de belangstelling valt tegen, want er zjin vaak nauwelijks (gratis) abonnees alleen de gemeente boekt hiermee succes. Wat cijfers: Lokale Nieuwsmakers Haarlemmermeer, 13 abonnees; Voedselbank Haarlemmermeer 7 abonnees; Gemeenteraad Haarlemmermeer: 32 abonnees; PvdA Haarlemmermeer 2 abonnees; Forza! Haarlemmermeer, 35 abonnees; Open Dojo Haarlemmermeer, 24 abonnees; Passend onderwijs Haarlemmermeer, 2 abonnees; Stichting Maatvast Haarlemmermeer, 1 abonnee; Gig Haarlemmermeer: 12 abonnees; AJK Haarlemmermeer: 2 abonnees.

Daarentegen scoren bijvoorbeeld Autoglaz Haarlemmermeer met 307 abonnees en Calvary Chapel Haarlemmermeer met 156 abonnees een stuk beter.

VECHTPARTIJ Voor de echte topscores is een combinatie met grote namen nodig. Tiësto scoort met Live @ Mysteryland (Haarlemmermeer) uit 2008 45.893 weergaven. Het Haarlemmermeer Lyceum staat bovenaan met meer dan 55.000 kijkers naar een film over de Dag tegen Cyberpesten. Maar het gat om een gelinkte televisie-uitzending.

Treurig genoeg scoort de school ook met het meest treurige filmpje dat via Haarlemmermeer op youtube staat, dat van een vechtpartij op het schoolplein, geplaatst op 15 februari 2017. 507 mensen bekeken de 34 seconden durende beelden van een niet bepaald zachtzinnige confrontatie tussen twee groepen jongeren. Een laag aantal, maar toen het werd geplaatst op Dumpert 'scoorde' het ruim 200.000 mensen. De uitzondering erover door NHnieuws trok nog eens 50.727 weergaven.

Eric Hoenson

Afbeelding
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie