Afbeelding
Consumentenvertrouwen

Nog geen coronadip in consumentenvertrouwen

7 april 2020 om 08:09 Partnercontent

Ondanks de coronacrisis vertoont het Nederlandse consumentenvertrouwen in de maand maart een stabiel beeld. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft aan dat de graadmeter op hetzelfde niveau uitkomt als in februari. Het beeld kan vertekend zijn doordat bijna 85 procent van de respondenten al op de enquête had gereageerd voordat de maatregelen van start gingen.

Consumptieradar CBS
Iedere maand publiceert het CBS in de consumptieradar cijfers en informatie over de omstandigheden voor consumptie onder Nederlandse consumenten. De consumptie van huishoudens hangt onder andere samen met de verwachtingen van consumenten, de ontwikkeling van het vermogen en de situatie op de arbeidsmarkt. Deze indicatoren hangen sterk samen met de consumptie door huishoudens. Echter betekent een verbetering van de consumptie omstandigheden niet per se een hogere groei van de consumptie. Begin dit jaar waren de omstandigheden voor consumptie zeer gunstig voor Nederlandse huishoudens. Een grote veroorzaker was de jaar-op-jaarstijging van de beurskoersen. Inmiddels zijn de beurzen echter ingestort en staan deze wereldwijd diep in de min. Ook was verwachting van consumenten over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid minder negatief. De uitbraak van het coronavirus kan hier verandering in aanbrengen. Niet alleen bezuinigen consumenten op nieuwe aankopen wanneer het economisch minder gaat, maar ook zorgverzekeringen vergelijken en het anderszins omlaag brengen van de vaste lasten is populair.

Online bestedingen hard gestegen in 2019
In 2019 zijn de online bestedingen van Nederlandse consumenten met 7 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder zoals blijkt uit een onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org. Het ging om een bedrag van €25,8 miljard. Tegelijkertijd werden er 4 procent meer aankopen gedaan online. Deze uitgaven hoeven niet te lijden onder het coronavirus, zolang er geen banen verloren gaan. De groei in online bestedingen wordt onder andere aangewakkerd door een sterke stijging in uitgaven aan voedsel, zoals boodschappenbezorgservices. Horecaondernemers spelen tegenwoordig creatief in op de gedwongen sluiting door het coronavirus. Veel restaurants bieden 'take away' aan of zetten een bezorgservice op om zo toch nog omzet te kunnen draaien.

Bovengemiddeld consumentenvertrouwen
In maart ligt het consumentenvertrouwen nog altijd boven het gemiddelde cijfer van de afgelopen twintig jaar, een niveau van min 2 ten opzichte van een gemiddelde stand van min 5. In januari 2000 bereikte het consumentenvertrouwen een hoogtepunt met een niveau van 36 punten. Het dieptepunt is gemeten in maart 2013 met maar liefst 41 punten onder nul. Na de uitslag van de enquête van het CBS kwam het bureau nog met een update over de daadwerkelijke consumptie. De gebruikte cijfers zijn de meest actuele gegevens uit de maand januari. Deze tonen aan dat consumenten 1 procent meer hebben uitgegeven in vergelijking met een jaar eerder. De groei in december was echter groter, met een plus van 2,9 procent.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie