Afbeelding
Foto door rawpixel.com form PxHere

Ondernemen én een positieve bijdrage leveren

23 juni 2020 om 16:42 Partnercontent

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds minder een buzz-woord en steeds meer onderdeel van de bedrijfsvoering. Het lijkt soms alsof het vooral grote bedrijven zijn die schermen met MVO, maar dat is vaak dankzij hun communicatie afdelingen die positief nieuws goed onder de aandacht weten te brengen. Ook voor kleinere en regionale bedrijven is het mogelijk maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Lees hier hoe jij MVO praktisch in kan zetten voor jouw bedrijf.

Social impact

Veel ondernemers hebben de behoefte iets terug te doen voor de maatschappij. Een bijdrage leveren aan groepen die het minder goed hebben, of een bijdrage om bijzondere initiatieven te ondersteunen. Dit kan op allerlei manieren, ook met beperkte middelen. Het gaat er om dat je als bedrijf gelooft in een bepaalt sociaal doel en je daar hard voor maakt.

Het hoeft niet te gaan om wereldschokkende bedragen, maar vele kleine beetjes maken toch een behoorlijke impact. Een goed voorbeeld hiervan is Koffieleverancier Gio Coffee die voor elk kopje koffie 1 cent afdraagt aan 3 geselecteerde goede doelen, waarbij de afnemende bedrijven de keuze maken voor een specifiek doel. Op jaarbasis gaat het om bedragen waarmee de goede doelen betekenisvolle projecten kunnen vormgeven.

Bedrijfsprocessen verbeteren

Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat de gedachte al snel uit naar bedrijfsprocessen. Hoe groter en ingewikkelder bedrijf en processen, hoe meer er vaak te verbeteren valt op gebied van duurzaamheid. Denk aan fabrieken en productiebedrijven. Ook voor veel MKB bedrijven valt er veel te optimaliseren in de processen. Denk aan de inkoop van grondstoffen of diensten. Zo kan duurzaamheid meegenomen worden als één van de criteria om een leverancier te kiezen. 

Op gebied van energiegebruik is duidelijk dat hier veel bespaard kan worden. Denk eens na over het verbruik in jouw eigen bedrijf. Kan de verwarming of de airconditioning bijvoorbeeld wat lager, of kan de isolatie verbeterd worden? Ook het verbruik van water of grondstoffen kan vaak efficiënter. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer onderdelen waar de bedrijfsvoering geoptimaliseerd kan worden. Zo kan het personeel gestimuleerd worden om met het openbaar vervoer te komen en kan er gestuurd worden op afvalvermindering en afvalscheiding. 

Elk bedrijf is anders. Voor een serieuze aanpak is het wenselijk mensen van diverse afdelingen te betrekken en gezamenlijk te analyseren waar winst te behalen valt. Ook bij een brainstorm per afdeling komen er ongetwijfeld goede ideeën naar voren!

Voordelen van MVO

Waarom zou je als bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen? Voor veel ondernemers gaat het om het leveren van een positieve bijdrage aan de maatschappij, die ook zijn weerslag heeft op het bedrijf. Zo draagt MVO bij aan een sympathieke uitstraling en aan de motivatie van het personeel. Verder kan een duurzame bedrijfsvoering de kans op samenwerkingen of interessante contracten vergroten. Zo worden er via MVO Nederland mooie samenwerkingen tussen verschillende bedrijven tot stand gebracht om de Nederlandse economie sneller duurzaam te maken voor de toekomst. En, uiteraard leidt een duurzamere bedrijfsvoering vaak tot lagere kosten, zoals op gebied van energiebesparing. Genoeg redenen om het te proberen dus! Hoe ga jij MVO in de praktijk brengen?

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie