De hoop is dat er volgend jaar al begonnen kan worden met doortrekken van de NoordZuidlijn.
De hoop is dat er volgend jaar al begonnen kan worden met doortrekken van de NoordZuidlijn. René de Leeuw

‘NoordZuidlijn straks ook naar Schiphol en Hoofddorp’

13 november 2020 om 09:42 Verkeer en vervoer

HOOFDDORP Zeven partijen willen samen ruim 1 miljard euro bijdragen om de NoordZuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp door te trekken en de Ringlijn te sluiten. Met deze eigen bijdrage hopen ze de kans te vergroten dat het Rijk de rest van de benodigde kosten hiervoor vanuit het zogeheten Nationale Groeifonds wil financieren.

De partijen zijn de Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol. Wethouder Marja Ruigrok: “Wat een sterk staaltje samenwerken is dit. Ik ben erg onder de indruk van de kracht die we met elkaar laten zien, zekere gezien de tijd waarin we nu zitten. Het verdient enorm veel respect om dan toch samen zo’n financieel gebaar te maken. Daar spreekt vertrouwen uit, vertrouwen in de samenwerking met elkaar maar ook vertrouwen in de toekomst! Vanzelfsprekend is onze bijdrage onder voorbehoud van goedkeuring van de raad opgenomen.”

“Investeringen als deze geven een enorme impuls aan ons vestigingsklimaat. Zo worden we nog aantrekkelijker voor inwoners en bedrijven om zich hier te vestigen. Tot 2040 staan er 20.000 woningen gepland. Ons credo is eerst bewegen dan bouwen en het beter ontsluiten van deze woningen kan met op deze manier met dit extra openbaar vervoer.”

DIJSSELBLOEM Met het Nationale Groeifonds moet onder meer de infrastructuur van Nederland worden versterkt. In het investeringsfonds zit ongeveer 20 miljard euro waarmee het kabinet onder meer geld wil steken in vergroening, infrastructuur en onderzoek. Een onafhankelijke commissie, met onder anderen oud-minister Jeroen Dijsselbloem als lid, beoordeelt de voorstellen. Die worden aangedragen door het bedrijfsleven, kennisinstellingen en andere partijen en uitgevoerd door ministeries.

De 1,025 miljard euro die de alliantie wil investeren komt uit algemene middelen, grondopbrengsten en exploitatieopbrengsten. De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, de gemeente Amsterdam 300 miljoen euro en de NS 60 miljoen euro. De gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en de provincie Noord-Holland dragen ook een bedrag van 140 miljoen euro uit grondopbrengsten bij.

Het zogenoemde metropakket maakt het volgens de deelnemende partijen mogelijk om ruim 92.000 nieuwe woningen te bouwen en duurzaam te ontsluiten. “Ook verbindt het nieuwe metronet de belangrijkste economische centra van de Metropool Regio Amsterdam, waardoor er ruimte is voor 122.700 extra arbeidsplaatsen. Grote voorzieningen zoals ziekenhuizen en universiteiten worden beter bereikbaar. De bouw van nieuwe kantoren en betere bereikbaarheid van voorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijker vestigingsklimaat”, stellen de zeven betrokken partijen.

Voor het bereikbaarheidspakket is totaal 4 miljard euro nodig, aldus een woordvoerder. “Met dit bedrag levert de alliantie een significante bijdrage.”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie