Het kabinet is niet verplicht strengere klimaatvoorwaarden te verbinden aan de financiële steun voor KLM.
Het kabinet is niet verplicht strengere klimaatvoorwaarden te verbinden aan de financiële steun voor KLM. René de Leeuw

Rechter: Staat hoeft geen strenger klimaatbeleid te eisen van KLM

9 december 2020 om 13:47 Natuur en milieu

SCHIPHOL Het kabinet is niet verplicht strengere klimaatvoorwaarden te verbinden aan de financiële steun voor KLM. De rechtbank in Den Haag heeft alle eisen die Greenpeace daarover had gesteld afgewezen.

De milieuorganisatie hoopte via een kort geding voor elkaar te krijgen dat de overheid in ruil voor de miljardenhulp zou vragen om een sterkere afname van de CO2-uitstoot die de luchtvaartmaatschappij veroorzaakt. 

GREENPEACE Volgens Greenpeace is de overheid hiertoe verplicht, omdat ze alles in het werk moet stellen om klimaatverandering tegen te gaan. Door de noodleningen en -garanties aan KLM krijgt de overheid nu de kans om eisen te stellen “op een presenteerblaadje aangereikt”, betoogden de advocaten van de milieuorganisatie tijdens de behandeling van de zaak. Ze noemden het een kans die de Staat niet mag laten liggen. De rechtbank oordeelt echter dat deze redenering niet opgaat.

De internationale klimaatverdragen waar Greenpeace zich op beroept “hebben geen betrekking op de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van de internationale luchtvaart”, aldus de rechters. Afspraken daarover worden gemaakt door de VN-organisatie voor de burgerluchtvaart. “De emissiereductie die Greenpeace verlangt, gaat verder dan de in internationaal verband afgesproken doelstellingen.”

BEGRIP De rechtbank toonde wel enig begrip voor de ontevredenheid van de milieuorganisatie. “Dat Greenpeace kritisch is over de doelen die tot op heden in internationaal verband zijn gesteld valt te begrijpen.” Het is echter niet aan de voorzieningenrechter om dit soort maatregelen te treffen.

Het kabinet heeft overigens wel degelijk duurzaamheidseisen gesteld aan de steun ter waarde van 3,4 miljard euro. Zo moet KLM meer biobrandstof gaan gebruiken en moet het de CO2-uitstoot per passagier per kilometer in 2030 hebben gehalveerd. De eisen van de overheid gaan Greenpeace niet ver genoeg, maar de rechtbank merkt op dat de Staat op sommige punten verder gaat dan de afspraken die internationaal zijn gemaakt over verduurzaming van de luchtvaart.

Greenpeace is teleurgesteld over de uitspraak. “Dit is een verlies voor het klimaat. Het is duidelijk dat de klimaatafspraken voor de luchtvaart te kort schieten, de rechter begrijpt dat wij daar kritisch over zijn. Deze uitspraak motiveert ons om dubbel zo hard actie te blijven voeren”, reageert Dewi Zloch, expert Klimaat en Energie bij Greenpeace.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie