OVH blijft vrezen voor fileleed op omgelegde N201

29 november 2007 om 00:00 Nieuws

Zo verklaarde Rik Rolleman, namens de gemeente en Schiphol Area Development Company, de visie met balans die wordt gehanteerd bij de aanleg van Werkstad A4, Schiphol Logistic Park, Beukenhorst Oost en het nieuwe glastuinbouwgebied. Hij deed dat op 21 november in De Meerse tijdens een bijeenkomst van de Ondernemers Vereniging Hoofddorp (OVH). Onderwerp was de toekomst van het tracé Hoofddorp-Aalsmeer van de N201, die weg die zich al jaren moeiteloos in de hoogste regionen van de file top-10 handhaaft. De OVH noteerde een volle bak van betrokkenen bij de dagelijkse filepraktijk op dit tracé. Er waren veel vragen. “Meer bedrijven, meer verkeer. Het staat nu al volledig vast. Hoe zit dat straks met de bereikbaarheid?” Rolleman: “We bekijken andere vervoersvormen dan de auto. Zoals speciale vrachttreinen. We denken aan een truckterminal. De verkeersstromen worden gesplitst. En je kunt douaneposten vooruitschuiven, zodat niet iedereen door hoeft naar Schiphol.” De twijfels waren daarmee niet weggenomen. “Van Schiphol-Rijk naar Aalsmeer: ga er maar een half uurtje voor staan. Zes of zeven keer wachten voor een verkeerslicht bij de Fokkerweg. Waar gaan we naar toe?” Naar filevrij rijden, beloofden Rolleman en Ramon Kuipers, Pieter Mulder en Arjan Bieshaar, alle drie van projectbureau N201+. Volgens de laatste drie moet iedereen tegen 2012 gewoon kunnen doorrijden. “Er wordt nu hard gewerkt. Dat betekent pijn lijden met even nog meer files. Maar dat gaat voorbij.” De zaal bleef sceptisch. “U praat over parallelwegen die de A4 ontlasten. Waar komen die dan? Waar zit nu bijvoorbeeld DHL?” De presentator vond het moeilijk aan te geven. “Ik ben niet persoonlijk met lokale details bekend.” Met hulp van Bertine Schröder, die namens de OVH die discussie begeleidde, werd toen maar gekozen voor McDonalds. “Die kent iedereen.” Bij de aanwezigen begon het idee post te vatten dat beslissingen vooral worden genomen vanaf kaarten en artist’s impressions. De twijfel sloeg toe toen Bieshaar vertelde dat het nieuwe N201-stuk, dat boven de huidige Fokkerweg wordt aangelegd, slechts twee keer eenbaans zal zijn. Dit deed voor veel aanwezigen de deur dicht. Zij verlieten De Meerse dan ook met de gedachte dat dit N201-tracé, ondanks alle mooie plannen, synoniem zal blijven met lange files. Ook na 2012.

Veel scepsis tijdens druk bezochte informatiebijeenkomst in De Meerse HOOFDDORP - “Onze opdracht was: doe het nu eens intelligent. Dat hebben we met deze bedrijventerreinen gedaan. Met veel aandacht voor duurzaamheid. En met de aangepaste norm voor luchtkwaliteit. Die moet in de eindsituatie minimaal gelijk zijn aan die van nu of zelfs beter.”
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie