HC zoekt voorstanders omstreden bussluis
14 februari 2008 om 00:00 NieuwsHOOFDDORP - Het artikel op de voorpagina van de HC, twee weken geleden, heeft tot nu toe meer dan zestig reacties opgeleverd. Een hoog aantal en alleen daarom al bijzonder. Maar wat ook opvalt, is het aantal voorstanders van de bussluis. En dan met name het LAGE aantal, want reacties van voorstanders zijn niet of nauwelijks te vinden. Onze vraag is dan ook: wie is er eigenlijk vóór de bussluis? Laat het weten door uw reactie toe te voegen aan dit artkel.
De VVD’er neemt de zaak hoog op. “Dat je tegen die bussluis bent, oké. Maar dat je gaat oproepen om maar burgerlijk ongehoorzaam te zijn, dat is buitengewoon ongepast. Dat kan gewoon niet. Dat de bussluis er is gekomen, is een democratisch genomen beslissing. Die bussluis was er ook eerder dan de winkeliers.”
Kuipers noemt de vrouw die over de bussluis is gereden ‘gewoon een asociaal wijf’ dat de regels bewust aan haar laars heeft gelapt. Hij kaartte de kwestie vorige week aan tijdens een sessie van de gemeenteraad. Volgens de VVD’er reageerde burgemeester Theo Weterings onvoldoende krachtdadig. “De burgemeester zei dat hij de actie van Bosma afkeurde, terwijl hij had moeten zeggen dat Bosma geen gesprekspartner meer is van de gemeente.”
Volgens een woordvoerder heeft de burgemeester zover niet willen gaan. “Hij heeft de actie afgekeurd en niet sympathiek genoemd. Het is niet aan de burgemeester om te besluiten dat de heer Bosma geen gesprekspartner van de gemeente meer mag zijn.”
Wim Bosma was deze week onbereikbaar om zelf op de commotie te reageren. In zijn plaats reageert medebestuurslid Marco van der Weijden. Hij noemt alle ophef over de zaak ‘vergezocht’. “Het was een ludieke actie, een publiciteitsstuntje van Bosma. We gaan echt niet alle mensen hun boete terugbetalen.”
Van der Weijden had meer steun verwacht van de VVD. “Ik heb altijd gedacht dat die partij vriendelijk was voor ons ondernemers. Het lijkt er steeds meer op dat die bussluis er is gekomen om winkeliers te pesten, terwijl die juist het verkeer in de spits zou moeten spreiden.”