Inwoners mogen het zeggen

28 februari 2008 om 00:00 Nieuws

Wethouder Arthur van Dijk deed al eerder een poging een beleid voor citymarketing aan de gemeenteraad te presenteren, maar hij werd vorig jaar teruggefloten. De voornaamste kritiek was dat het beleid te veel leunde op de geslaagde evenementen die de poldergemeente rijk is. “De nota die we hadden gemaakt, was niet in balans”, geeft Van Dijk toe. “Ik heb mijn huiswerk overgedaan. Ja, het is een soort reprise. Ik zie het als een tweede kans en dat is een goed gevoel. We hebben weer grip op het proces.”

Proces van citymarketing gaat nieuwe fase in met bewonersonderzoeken HOOFDDORP - De gemeente laat nog voor de zomervakantie onderzoeken hoe inwoners van Haarlemmermeer over hun eigen gemeente denken. Het onderzoek is onderdeel van de inspanningen om Haarlemmermeer in eigen omgeving én buiten de Ringvaart goed op de kaart te zetten, met een mooi woord citymarketing genoemd.

De gemeente heeft zich bij de nieuwe fase laten adviseren door stedelijk econoom Erik Braun van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, een deskundige op het gebied van citymarketing. Volgens Arthur van Dijk voelt Braun feilloos aan waaraan in Haarlemmermeer behoefte is.

Braun heeft aangeraden bewonersonderzoeken te houden naar het zelfbeeld en het imago van de gemeente. De onderzoeken moeten in het tweede kwartaal worden gehouden. Na de zomer gaat de gemeente dan in gesprek met partijen met wie zij veel te maken heeft, zoals bedrijven en grote investeerders. Wethouder Van Dijk benadrukt dat het de bedoeling is dat zoveel mogelijk partijen bij het proces worden betrokken. “Het is beslist geen feestje van alleen de gemeente of laat staan van de wethouder. Het gaat iedereen aan, gemeente, bedrijfsleven en inwoners.”

Bevlogen gemeente

Ter voorbereiding op de nieuwe nota is november vorig jaar samen met de gemeenteraad en deskundigen een workshop gehouden. Bij die gelegenheid is een dvd-film gemaakt, waarin bekende en minder bekende Haarlemmermeerders en ondernemers uit deze gemeente alvast hun mening mogen geven over de gemeente. Eén van hen is directeur Jan Gras van schouwburg De Meerse. Hij heeft het in zijn bijdrage over een ‘bevlogen gemeente’. Arthur van Dijk vindt die slogan erg goed gevonden met een economische reus als de luchthaven Schiphol binnen de gemeentegrenzen.

Verder komt ook de grote baas van datzelfde Schiphol, president-directeur Gerlach Cerfontaine, uitvoerig aan het woord op de dvd, evenals bezoekers van de weekmarkt in Hoofddorp. “Het blijkt toch dat veel gewone inwoners een veel positiever beeld hebben van hun gemeente dan je denkt. Je hebt hier alles: volop ruimte, bedrijvigheid, cultuur, Schiphol en bovendien de kust dichtbij. Veel andere gemeenten hebben dit niet en zijn er dan ook jaloers op.”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie