Gemeente gaat voor maximaal 520.000 vluchten per jaar

28 februari 2008 om 00:00 Nieuws

Het college stelde zich eerder nog op het standpunt dat er wel een nieuwe start- en landingsbaan kan worden aangelegd als daarvoor een andere baan wordt afgestoten. B en W zijn daar nu vanaf gestapt, omdat er volgens wethouder Bezuijen allerlei ontwikkelingen zijn die nadelig kunnen uitpakken voor de gemeente.

College: scherpe grenzen aan groei Schiphol HOOFDDORP - De luchthaven Schiphol mag groeien tot maximaal 500.000 tot 520.000 vluchten per jaar. Dat vindt het college van burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer. Het college vindt ook dat er niet moet worden getornd aan het huidige vijfbanenstelsel en dat een parallelle Kaagbaan dus niet moet worden aangelegd. “Wat ons betreft is het af”, zei wethouder Michel Bezuijen van Schipholzaken woensdagochtend in een toelichting op het collegebesluit.

Bezuijen doelt daarbij met name op het besluit van de provincie Noord-Holland om de ruimtelijke reservering van de parallelle Kaagbaan te verlengen. Gedeputeerde Ton Hooijmaijers heeft gezegd dat de aanleg van een tweede Kaagbaan dichterbij is gekomen en dat de Aalsmeerbaan dan gesloten kan worden en de Buitenveldertbaan minder gebruikt.

B en W zijn daar echter fel tegen. Michel Bezuijen zei dat een tweede Kaagbaan in feite het einde betekent voor het dorp Rijsenhout. Eerder liet de gemeenteraad zich al kritisch uit over de uitspraken van Hooijmaijers.

De gemeente gaat haar standpunt ook laten weten aan Provinciale Staten van Noord-Holland, die volgende maand een beslissing nemen over de verlenging van de reservering.

Wethouder Bezuijen zei tevens dat het college het voor een groot deel eens is met het alternatief van de omwonenden van Schiphol, dat ook uitgaat van een maximaal aantal vluchten van 500.000 per jaar.

Volgens de wethouder moet de luchthaven zich richten op de zogeheten mainportfunctie, waarbij vakantievluchten en prijsvechters kunnen worden uitgeplaatst naar regionale luchthavens als Lelystad, Eindhoven en Rotterdam.

“We zijn beslist niet tegen de aanwezigheid van Schiphol”, zo benadrukte Bezuijen. “Maar vinden op een gegeven moment wel dat de grens is bereikt. Dat signaal willen we graag afgeven.”

De gemeenteraad praat volgende week over het standpunt van B en W. Het is de bedoeling dat de commissie-Alders, waarin overheden samen de luchtvaartsector en bewonersorganisaties overleggen over de toekomst van Schiphol op de middellange termijn, eind maart met een advies komt aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie