‘Door rood rijden niet de schuld van treinmachinist’

7 augustus 2008 om 00:00 Nieuws

Op 26 november 2007 merkte de machinist van een trein die het station van Schiphol binnenreed een rood sein niet op. Dat was niet verwonderlijk, want door een defect in de stroomtoevoer was het sein alleen gedoofd zichtbaar. Hij zag gelukkig vroeg genoeg in dat het voor hem bestemde spoor nog bezet was en kon de trein door de lage snelheid nog ruim op tijd tot stilstand brengen.

SCHIPHOL - Het is niet de schuld van de machinist dat hij eind vorig jaar doorreed na een rood sein in de Schipholspoortunnel. Een storing in de seinbeveiliging was de boosdoener. ProRail en NS reizigers hadden bovendien eerder kenbaar moeten maken dat de spoorbeveiligingssystemen in de tunnel aangepast zouden worden. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

De inspectie constateerde dat gedoofde seinen in de donkere tunnel moeilijk zijn waar te nemen. Bovendien was de machinist niet goed op de hoogte van waar de seinen zich precies bevonden aangezien het spoorbeveiligingssysteem het weekeind daarvoor was aangepast en de seinen waren verplaatst. Om die reden oordeelt de inspectie dat de machinist niets te verwijten valt.

Wel vindt de inspectie dat er tekortkomingen zijn in het handelen van spoorwegbeheerder ProRail en NS reizigers. ProRail informeerde de NS slechts een dag van tevoren dat er werkzaamheden uitgevoerd zouden worden aan de beveiligingsinstallatie. Normaal gesproken zou de spoorwegbeheerder dat vier weken van tevoren moeten doen. NS reizigers had volgens de inspectie geen machinist in mogen zetten die niet op de hoogte was van de gewijzigde situatie in de tunnel.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie