te remmen op de motor

18 december 2008 om 00:00 Nieuws

SCHIPHOL - Om de geluidsoverlast van Schiphol te verminderen wil de KLM dat haar piloten na een landing niet langer meer met vol tegengas afremmen. Met name in Vijfhuizen, grenzend aan de Polderbaan, is met grote instemming gereageerd op het bericht.

Niet meer op de motor afremmen, maar het vliegtuig laten uitrollen is verplicht gesteld tijdens het nachtregime. Voor overdag is de nieuwe regeling als sterke aanbeveling gesteld, maar de piloot die een dergelijke aanbeveling negeert heeft wel wat uit te leggen. Er geldt één uitzondering: als de veiligheid dat vraagt moet het oude systeem van full reverse trust gebruikt worden. Te denken valt daarbij aan een gladde landingsbaan of een technische storing.

Met de nieuwe maatregel wordt dure kerosine bespaard, maar moeten de remschijven eerder vervangen worden. Na alle gesprekken aan de Alderstafel heeft de KLM duidelijk haar maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen. De nieuwe en algemene richtlijn is van kracht voor alle toestellen van de KLM en haar partners en geldt voor alle vijf grote banen op Schiphol. Slechts voor de zesde baan, de kleine baan op Schiphol-Oost, geldt de maatregel niet.

Voor Vijfhuizen betekent de richtlijn een geweldige vermindering van de geluidsoverlast van de Polderbaan. Op deze baan wordt drievijfde van alle vliegbewegingen afgewerkt. Zo’n tachtig procent daarvan zijn vliegtuigen van de KLM en haar partners. “Dat betekent vele tienduizenden keren minder of zelfs geen herrie in het dorp”, rekent een Vijfhuizenaar voor die van beroep gezagvoerder op een Boeing is. Voorzitter Piet Blom van de Vereniging Dorp Vijfhuizen kan zijn geluk niet op en noemt het een ´perfect bericht´. Blom verheugt zich al op komende zomer wanneer hij in zijn tuin de krant gaat lezen.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie