‘Vervoer met OV-taxi naar verpleeghuis een drama’

22 januari 2009 om 00:00 Nieuws

HOOFDDORP - Het taxivervoer van een groepje jong dementerenden naar de dagbehandeling in verpleeghuis Bornholm in Hoofddorp is een drama. Dat zegt verpleegkundige Mara van Limbeek van Amstelring. Zij rekent dat vooral de vervoerders VZA van de Meertaxi en Connexxion aan.

Het verpleeghuis biedt de dementerenden een dagprogramma aan. Het gaat om thuiswonende jonge mensen met een vorm van dementie. Een aantal deelnemers komt met een speciale taxi naar de dagbehandeling, maar hebben vaak lange wachttijden. Volgens Mara van Limbeek, die de dagbehandeling begeleidt, heeft één van de deelnemers sinds november vorig jaar in totaal ruim zestien uur moeten wachten, terwijl hij maar drie dagen in de week de dagbehandeling bezoekt.

“Dit verstoort ons hele programma. We kunnen moeilijk aan een wandelactiviteit beginnen als we nog een deelnemer missen. Soms is hij er pas om half twaalf terwijl wij om tien uur starten. Mensen raken hiervan ontzettend in de war. Door hun ziektebeeld kunnen onze deelnemers vaak slecht tegen onregelmatigheden, maar daar wordt helemaal geen rekening mee gehouden.” Volgens Van Limbeek gebeurt het regelmatig dat taxi’s helemaal niet komen opdagen en dat chauffeurs niet op de hoogte zijn van het ziektebeeld van de passagiers. Klagen heeft tot nu toe geen enkel effect gehad.

Connexxion en VZA hebben beide slechts één cliënt die naar de dagbehandeling wordt gebracht, respectievelijk een man en een vrouw. Volgens een woordvoerder van Connexxion verdient het vervoer van de man uit Santpoort zeker niet de schoonheidsprijs. Hij zegt dat momenteel wordt onderzocht hoe de situatie kan worden verbeterd.

De gemeente laat de Meertaxi sinds ruim een jaar uitvoeren door VZA. Ze zegt dat alle klachten over de Meertaxi serieus worden genomen en onderzocht. “Het klopt dat de Meertaxi bij acht procent van de ritten te laat is gekomen. Het gaat dan om vijf keer op ruim zestig ritten voor deze klant. Wij vinden het vervelend dat deze klant van de Meertaxi te laat is opgehaald en hebben Meertaxi hierop aangesproken. Gedeeltelijk lijkt het te gaan om een misverstand waarbij de klant en Meertaxi tevergeefs op elkaar wachtten. Meertaxi gaat deze mevrouw nu anders benaderen, waardoor de ritten in het vervolg naar verwachting beter gaan verlopen.”

De gemeente beloont of beboet VZA op grond van het aantal terechte klachten.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie