Deze week aan het woord: Spin

29 januari 2009 om 00:00 Nieuws
Verkeer(d) Is Hoofddorp daar nou uniek in, in Haarlemmermeer? Dat vroeg Spin zich af toen de berichtenstroom over de toestanden in het centrum van Hoofddorp op gang kwam. Zou een vergelijkbare situatie in Nieuw-Vennep of Badhoevedorp tot dezelfde tonelen leiden? Wat is er aan de hand? In de verwezenlijking van het Verkeers Circulatie Plan (het VCP, door collega Hommel al verbasterd tot Verkeers Constipatie Plan) is de Nieuweweg tussen Graan voor Visch en het Burgemeester van Stamplein afgesloten. Althans, voor doorgaand verkeer. Met uitzondering van lijnbussen, fietsers en bromfietsers. Er staan overal gele borden die de automobilist erop wijzen dat er sprake is van omleidingen. Voor degene die de signalering had gemist, stonden er vanaf de eerste dag van de werkzaamheden verkeersregelaars. Die verkeersregelaars kregen te maken met véél woedende automobilisten. Dus besloot burgemeester Weterings de verkeersregelaars te vervangen door handhavers. Die mogen meer, bijvoorbeeld bekeuringen uitschrijven. Waar ging het verkeerd in de uitvoering? Ongetwijfeld heeft de gemeente uitgebreid gepubliceerd welke werkzaamheden wanneer gepland stonden aan de Nieuweweg. En welke gevolgen dat voor het doorgaande verkeer zou hebben. Niet te ontkennen valt dat een overvloed aan tijdelijke verkeersborden de weggebruikers attendeert op de afsluiting en omleiding. De hamvraag bij wegwerkzaamheden is wel vaak: stáán die borden daar alleen maar, of wordt er inderdaad gewerkt aan de weg? En als de weg dan niet helemáál afgesloten is, de bus mag er nog steeds wel door, dan lijkt het inderdaad alsof je er nog gewoon door kan. En als je dan pas na tientallen of zelfs honderden meters niet verder mag, dan wordt de vergissing te laat en op pijnlijke wijze duidelijk. Automobilisten zijn soms net mensen, die raken gefrustreerd. Door hun eigen domheid, door het besef dat ze kostbare tijd hebben verloren, doordat ze ook nog eens door een vreemde op hun fout worden gewezen. Die schieten ‘dus’ in de verdediging. En wat is de beste verdediging? Juist. Aanvallen. Arme verkeersregelaars. En na de wissel met de handhavers: arme automobilisten. De beste oplossing zou wel eens kunnen liggen in het afsluiten van de weg waar de omleiding voor iedereen de meest voor de hand liggende route is. Zet er een tijdelijke slagboom neer, compleet met verkeersregelaar. Aantekening erbij: Binnenweg wel bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Dat scheelt een heleboel trammelant. Geen verkeerde oplossing, toch? Spin
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie