Felbegeerde voetbalplaatjes ‘uit de handen gekeken’

12 februari 2009 om 00:00 Nieuws

“We hebben de vestigingsmanagers daar al voor gewaarschuwd”, aldus AH-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh, die niet wil spreken van ‘de beste actie ooit’. Maar dat AH een hit heeft gescoord met de voetbalplaatjes, dat kan ze onmogelijk meer ontkennen. In elke vestiging is het beduidend drukker dan in vergelijkbare perioden, nu veel (groot)ouders zich laten overhalen bij AH boodschappen te doen. Eenmaal bij de kassa worden ze geconfronteerd met de keerzijde van het succes: bedelende kinderen.

Wachten bij de kassa om verzameling compleet te maken HAARLEMMERMEER - De actie rond ‘gratis’ voetbalplaatjes is volgens Albert Heijn ‘een groot succes’. Daar hebben ze zelfs rekening mee gehouden, ook met het feit dat jongeren klanten nadrukkelijk vragen naar de razend populaire plaatjes.

“Direct nadat AH sponsor werd van de Eredivisie (juli 2008), zijn we intern aan de slag gegaan met deze actie. Daar hebben we uiteraard ook gekeken naar mogelijke neveneffecten, want voetbalplaatjes hebben het altijd al goed gedaan.” De vestigingsmanagers kregen geen regels opgelegd, bij eventuele drukte mogen ze zelf bepalen hoe ze daarmee omgaan. Lintjes, hekwerken, speciale ruilbeurzen, alle opties bleven open (en zijn inmiddels in de praktijk ook toegepast).

Bij de verschillende AH-vestigingen in Haarlemmermeer worden die overigens (nog) niet ingezet, ook al heeft elke vestiging wel ‘last’ van jongeren die klanten opwachten. Bij de ene vestiging worden de verzamelaars vriendelijk verzocht geen klanten aan te spreken, bij een andere worden ze het winkelcentrum uitgezet. Franchisenemer Joop Verburg van AH Zwanenburg: “We hoeven hier geen hekken neer te zetten. De kinderen gedragen zich over het algemeen netjes. Ze staan bij de uitgang en vragen klanten of ze de felbegeerde plaatjes mogen hebben. De jeugd vindt het prachtig en wij ook. We willen ze niet wegsturen, maar we willen ook dat ze geen ergernis geven.”

Bij AH Badhoevedorp staat de 13-jarige Salo Graatsma. Hij heeft zich strategisch opgesteld bij het eind van de banden waarop de boodschappen liggen. Vanaf die plek kan hij goed zien welke klant voetbalplaatjes krijgt. Wanneer hij Femmy Pafort aanschiet, heeft hij geluk. Van haar krijgt hij liefst zeven pakjes felbegeerde plaatjes. Salo kan zijn geluk niet op. “Ik heb mijn album bijna vol en ben hartstikke blij met dit stapeltje.”

Bij AH Hoofddorp/Overbos moet Van Egmond wel eens handelend optreden. “Vragen om plaatjes is prima, maar dat moet dan wel netjes gebeuren. Zo niet, dan stuur ik ze weg.”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie