Raad reageert verdeeld op afsluiten van Focus Klant

4 juni 2009 om 00:00 Nieuws

HOOFDDORP - De afsluiting van Focus Klant, de grote reorganisatie bij de gemeente die jaren heeft geduurd, leidde vorige week in de gemeenteraad tot sterk uiteenlopende reacties. De fracties wisselden loftuitingen over de bereikte resultaten af met diepe zorgen over hoe het nu verder moet met de gemeentelijke organisatie.

Na een aangenomen motie tijdens de begrotingsraad van 2004 over inkrimping van het gemeentelijk apparaat zag Focus Klant het levenslicht. Aanvankelijk rinkelden er vooral alarmbellen. Met name de oppositiepartijen CDA en HAP toonden zich bezorgd over onder meer het verdwijnen van veel ervaring en kennis bij de gemeente.

De eindconclusie van het college van B en W is dat de reorganisatie uiteindelijk geslaagd is. GroenLinks-raadslid Ronny Soehawan onderschreef dat vorige week van harte. “Het heeft gewerkt. De ontevredenheid en werkdruk zijn afgenomen en de dienstverlening is verbeterd.”

CDA en HAP waren veel minder enthousiast. “De ambitie was dat Haarlemmermeer de beste servicegemeente van Nederland zou worden”, zei CDA-raadslid Steffe Bak. “Je kunt je afvragen of die ambitie is waargemaakt.” Volgens de CDA’er zijn er nog altijd veel klachten over de gemeente. “Dat baart ons zorgen.”

Ook HAP-raadslid Peter van Groenigen zei dat er nog teveel signalen zijn dat zaken misgaan bij de gemeente. “Inwoners zijn duidelijk nog niet tevreden.”

VVD-fractievoorzitter Henk Kuipers vond dat CDA en HAP het wel erg zwart zagen. “Ideaal wordt het nooit, maar dat kan ook niet.”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie