Deze week aan het woord: Spin

8 oktober 2009 om 00:00 Nieuws
Kritiek Wij Nederlanders staan bekend als een ‘mopperig’ volk. En dat terwijl we in vergelijking met de meeste andere landen heel goed af zijn. Waarom klagen we dan zoveel? Waarom hebben we overal kritiek op? Kritiek is ‘het beoordelen van daden, werken, uitspraken, enzovoorts’. Kritiek is dus van oorsprong niet per definitie iets negatiefs. Dat is er ingeslopen. Spin herinnert zich uit zijn jeugd een bordje in de plaatselijke snackbar: “Bent u tevreden? Zeg het anderen! Bent u niet tevreden? Zeg het ons!” Volstrekt logische tekst, volstrekt begrijpelijke boodschap. Aan de goede kant genereren tevreden klanten zo door middel van mond tot mond reclame nieuwe klanten, aan de slechte kant hoort zo de snackbarhouder wat hij dient te verbeteren. Nou ja, in eerste instantie zal hij te horen krijgen wat hij (in de ogen van de klant) níet goed doet. Nu geldt voor veel mensen dat kritiek ontvangen een nog wat onderontwikkelde vaardigheid is. Pas als de snackbarhouder bereid is geweest te luisteren naar zijn klant, kan hij er zélf beter van worden. Maar: kan de snackbarhouder dat? Kunnen wij Nederlanders met kritiek omgaan? Of kunnen we alleen maar heel goed kritiek géven? Kritiek spuien, vrachten met kritiek. De truc is om goed te luisteren naar de gegeven kritiek. De kritiek die je wordt gegeven. Het is een gift. Een geschenk. “Alsjeblieft! Hier, pak aan. Ik ben bereid je te vertellen wat ik vind dat er aan schort.” De gulle gever vindt het de moeite waard om zijn kritiek, zijn ideeën over wat er aan mankeert, aan de ontvanger kenbaar te maken. Wanneer een ontevreden klant schouderophalend zijn half opgegeten kroket achteloos in de prullenbak dumpt, dán moet de snackbarhouder zich echt zorgen gaan maken. Dan is de ontevreden klant niet meer geïnteresseerd. Het kan hem niks meer schelen. Hij komt er nooit meer terug. In Haarlemmermeer gonst het van de kritiek. Vooral op de bestuurders. De onderwerpen waarover veel kritiek wordt geleverd zijn bekend. Wij, burgers zijn dus nog steeds bereid om onze kritiek kenbaar te maken aan de bestuurders. Daar moeten zowel burgemeester en wethouders als de gemeenteraad hun voordeel mee doen. Luisteren, terugkoppelen en uitleggen waarom zaken zijn zoals ze zijn of hoe en wanneer er iets aan zal veranderen. Niets is erger dan een record lage opkomst bij de raadsverkiezingen in maart 2010. Want als dat gebeurt, dan interesseert het ons, burgers van Haarlemmermeer, niet meer wie er aan het roer staat omdat we denken: het is en blijft toch een zootje. Spin
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie