‘Eerst wegen aanleggen en dan pas woningen bouwen’

5 november 2009 om 00:00 Nieuws

Waterman was hoofdgast op de politieke avond die mobiliteit als thema had. Het onderwerp leeft in Haarlemmermeer, want de zaal met toehoorders was goed bezet. Mobiliteit is in de polder zo belangrijk, zo zei de plaatselijke VVD-leider Henk Kuipers al eerder, dat het volgend jaar een belangrijk verkiezingsthema kan worden.

Boeiend college van Statenlid Ronald Waterman tijdens politiek café VVD HOOFDDORP - Het Zuid-Hollandse Statenlid Ronald Waterman (VVD) had de bezoekers van het politiek café van de VVD in De Beurs maandagavond heel wat te vertellen. Wat de bouw van 15.000 nieuwe woningen in de zogeheten Westflank betreft was zijn boodschap helder. “Eerst wegen aanleggen en dan pas bouwen, anders loopt de zaak krakend vast.”

VVD’er Waterman, een knappe bol op uiteenlopend gebied die meerdere ministeries adviseert, hield een lang betoog dat veel weg had van een college. De zaal hoorde zijn verhaal ‘in bezonken rust’ aan, zoals de spreker het zelf noemde.

De belangrijkste boodschap die Waterman wilde overbrengen was dat je én nieuwe wegen moet aanleggen, én vrijliggende fietspaden en bewaakte stallingen moet realiseren, én voor een goed spoornet moet zorgen én langs wegen, wateroevers en spoortaluds nieuwe natuurgebieden kunt ontwikkelen in de vorm van bermen. Hij sprak in dat verband over een én-én-én-én beleid. De VVD’er hekelde in zijn ogen lapmaatregelen als rekeningrijden en flankerend beleid.

Volgens de spreker is het onzin om te stellen dat Nederland ten prooi valt aan oprukkend asfalt. Hij stelde dat ons land flink achterloopt wat het landelijke en provinciale wegennet betreft. Waterman pleitte daarom voor uitbreiding van het wegennet, die zowel de economie als het milieu ten goede komt. Als voorbeeld noemde hij de A4, waar nu nog dagelijks duizenden kilometers wordt omgereden omdat de snelweg niet is doorgetrokken. De rijksoverheid heeft geld genoeg om de A4 wel volledig aan te leggen, want er komt jaarlijks bijna 15 miljard euro aan geld binnen.

Waterman richtte zijn pijlen voornamelijk op zijn “politieke vrienden ter linkerzijde” van GroenLinks, tegenstanders van meer asfalt. Hij vond dat die partij helemaal geen oplossingen biedt voor mobiliteit. GroenLinks-leider Peter Boerman voelde zich aangesproken en gaf de spreker weerwoord. Na afloop zei hij dat Waterman met zijn imposante rij cijfers wel heel erg zijn eigen politieke boodschap had geschapen.

Hoe boeiend Watermans verhaal ook was, het ging niet echt over Haarlemmermeer. Daarom haalde gespreksleidster Susanne van Dijk er aansluitend de polder bij aan de hand van een reeks stellingen. Een belangrijke was dat openbaar vervoer en fiets voor een deel de plaats moeten innemen van de auto. Ondernemer Marco van der Weijden noemde direct een pijnpunt. Busschema’s zijn niet op de winkeltijden afgestemd, zodat zijn personeelsleden nogal eens lang moeten wachten bij de halte. Bovendien rijdt de Zuidtangent niet langs Hoofddorp-centrum, in tegenstelling tot andere winkelcentra.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie